Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVadseth, Geir
dc.date.accessioned2015-01-30T12:10:47Z
dc.date.available2015-01-30T12:10:47Z
dc.date.issued2014-09-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275112
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managementnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven dreier seg om å beskrive NSB Persontog sin sikkerhetskultur for å identifisere hvilke faktorer som kan benyttes til og forklare hvorfor det kulturelle bildet ser akkurat slik ut som det gjør. Dette gjør at studiens problemstilling er valgt til å være: Har NSB Persontog en enhetlig sikkerhetskultur? Med underliggende forskningsspørsmål: Hvilke faktorer påvirker dannelsen av sikkerhetskultur i NSB Persontog? For å beskrive sikkerhetskultur er det i denne oppgaven valgt å benytte Ron Westrum sin inndeling i kulturtypologiene, patologisk, byråkratisk og generativ sikkerhetskultur (Westrum, 1993). Studien er gjennomført ved bruk av et deduktivt forskningsdesign, og det er lagt vekt på en utstrakt bruk av metode og kildetriangulering. Data til oppgaven er behandlet kvalitativt og er hentet fra informanter gjennom intervjuer og samtaler, og fra dokumenter hentet fra arkiv, saksbehandlingssystemer og offentlig tilgjengelige kilder. Studien viser at til tross for at NSB Persontog har et tydelig ønske om en generativ sikkerhetskultur, kan de ikke sies å ha det. NSB Persontog har en sikkerhetskultur der hvilken kulturtypologi som er dominerende varierer stort ut i fra hvilken del av organisasjonen som studeres. NSB Persontog har med andre ord ikke en enhetlig sikkerhetskultur, men en sikkerhetskultur som varierer ut i fra hvor stor påvirkning ulike faktorer av betydning for dannelsen av sikkerhetskultur har på de ulike gruppene som studeres. Det er mange ulike faktorer som kan ha påvirkning på dannelsen av sikkerhetskultur, og det kan være variasjon i hvor stor effekt de enkelte av disse faktorene har på ulike organisasjoner. I NSB Persontog viser funnene i denne studien at trygghet i forhold til egen rolle, posisjon og base for organisatorisk makt er en forklarende faktor i forståelsen av hvorfor NSB Persontog har den sikkerhetskulturen som er beskrevet i denne avhandlingen. Funnene viser at holdninger og adferd hos ledere og sentrale personer er viktige i dannelsen av sikkerhetskultur i NSB Persontog. Studien viser at NSB Persontog har høye ambisjoner relatert til sikkerhetskultur. Den viser også at de har en velutviklet sikkerhetskultur, med et uforløst potensial for forbedring som dersom det forløses kan bringe NSB Persontog sin sikkerhetskultur til samsvar med de høye ambisjonene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectsikkerhetskulturnb_NO
dc.subjectNSBnb_NO
dc.subjectrisk managementnb_NO
dc.titleSikkerhetskultur i NSB Persontognb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber104nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge