Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSamarakoon, Samindi M.
dc.contributor.authorFrøyen, Kjetil
dc.date.accessioned2021-09-07T16:27:19Z
dc.date.available2021-09-07T16:27:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:78877253:29749317
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774302
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractArentz & Kjellesvig er engasjert av Konkret Entreprenør AS for å prosjektere ei skogsveibru som skal kontrolleres og godkjennes av Statens Vegvesen. Bruen skal spenne over fylkesvei 472 ved Agnefest i Lyngdal kommune, og skal i hovedsak trafikkeres av landbrukskjøretøy. Først gjøres det en forenklet analyse av tverrsnittet ved hjelp av programvare og manuelle beregninger for å avgjøre nødvendig størrelse på overbygningens tverrsnitt ved utførelse i slakkarmert betong. Dimensjon og geometri på de spennarmerte betongelementene blir foreslått av et eksternt firma. De to alternativene vurderes opp mot hverandre med hensyn til dimensjoneringskrav, estetikk og økonomi for å avgjøre det beste alternativet. Bruen skal kontrolleres og godkjennes i to omganger, i første omgang skal utforming og plasseringen av bruen godkjennes, samt alle vurderingene som er gjort i prosessen. I andre trinn skal detaljprosjekteringen leveres for godkjenning. Denne oppgaven fokuserer på første trinn hvor det bestemmes å bygges med de forspente betongelementene med en tverrsnitts høyde på 500 mm, inkludert 250 mm påstøp. Den slakkarmerte bruoverbygningen kontrolleres i bruksgrense, der nødvendig tverrsnittshøyde beregnes til 1750 mm. Sammenlignet med forspente betongelementene foreslått av eksternt firma blir tverrsnittet for slakkarmert betong totalt 1000 mm høyere. Materialkostnadene for alternativene skiller ikke mye, men antall arbeidere og transport av materiell og utstyr til og fra byggested øker forskjellen i kostnadene i disfavør plasstøpt overbygning. På grunnlag av estetisk, økonomi og tid konkluderes det med at forspente betongelementer er det beste alternativet i dette prosjektet. Videre gjøres det valg i form av rekkverk og utforming av landkarene som skal utgjøre opplegget til bruoverbygningen. Det gjøres et foreløpig forslag for landkarene ved analyse og dimensjonering i FEM-design. Broen i sin helhet modelleres i Focus Revit, og det produseres oversiktstegninger og detaljtegninger. Tegningene og foreløpig beregningsgrunnlag sendes så til Statens Vegvesen for kontroll og godkjenning i første trinn.
dc.description.abstractArentz & Kjellesvig is engaged by Konkret Entreprenør AS to design a road bridge that will be verified and approved by the Norwegian Public Roads Administration. The bridge will span fylkesvei 472 at Agnefest in Lyngdal municipality, and will mainly be used by agricultural vehicles. First, a simplified analysis of the cross-section is made using software and manual calculations to determine the required size of the superstructure's cross-section when made of reinforced concrete. Dimension and geometry of the prestressed concrete elements are proposed by an external company. The two alternatives are evaluated against each other with regard to design requirements, aesthetics and economy to determine the best alternative. The bridge shall be verified and approved in two steps, in the first instance the design and location of the bridge must be approved, as well as all the assessments made in the process. In the second step, the detailed design must be submitted for approval. This thesis focuses on the first step where it will be decided to build with the prestressed concrete elements, with a cross-sectional height of 500 mm, including 250 mm screed. The reinforced bridge superstructure is controlled in the service limit state (SLS), where the required cross-sectional height is calculated to 1750 mm. Compared with prestressed concrete elements proposed by an external company, the cross section for reinforced concrete is a total of 1000 mm higher. The material costs for the alternatives do not differ much, but the number of workers, transport of materials and equipment to the construction site, all increases the difference in the costs in disfavor cast-in-place superstructure. On the basis of aesthetics, economy and time, it is concluded that prestressed concrete elements are the best alternative for this project. Furthermore, choices are made in the form of railings and the design of the abutments that will form the plan for the bridge superstructure. A preliminary proposal is made for the abutments based on analysis and dimensioning in FEM design. The bridge in its entirety is modeled in Focus Revit, where general and detailed drawings are produced. The drawings, assumptions and calculations will be sent to the Norwegian Public Roads Administration for verification and approval in the first step.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleVurdere valg av bruoverbygning og prosjektere betongbru.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel