Brannsikkerhet på armerte betongkonstruksjoner
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2774305Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det hender at betongbygg tar fyr iblant. Til tross for at betong i seg selv ikke kan ta fyr, vil armeringingen bli svekket og kan i verste fall kollapse.
Hensikten med denne oppgaven er å se på hva som vil skje med armert betong under en brann og hvilke konsekvenser dette kan gi. Oppgaven tar for seg kalkulasjoner på hvordan vi kan optimalisere en konstruksjon som ble utsatt for store brannskader. Vi har tatt utgangspunkt i brannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn på Sola den 7. januar 2020 hvor bygget kollapset. Med dette har vi valgt å designe 3 armerte betongelementer; bjelker, dekker og søyler. Disse elementene har vi designet slik at hvert element vil motstå brannen som oppsto på Stavanger lufthavn.
Resultatene vi fikk fra kalkulasjonene vi har designet sjekket vi inn i FEM-programvaren SAP2000. Her kan vi sjekke alt fra om elementene vi har designet kan motsto selvlasten, nyttelast og tyngdelasten som bli påført på bygget som gir som indikasjon på om konstruksjonen står. I SAP2000 er det mulig å se på hva som vil skje med elementene hvis de er påført høy varme på elementene og gir oss en analyse på strukturer som gjør at vi kan optimalisere byggeelementene. It does happen that concrete structures catches on fire from time to time. Even if concrete can’t get lit on fire, the reinforcement can get weakened and in the worst-case scenario, collapse.The main intention with this thesis is to see what will happened with reinforced concrete during a fire, how to calculate the fire resistance and what consequences this will give. This thesis will take on calculations on how a structure subjected to fire could perform better. We are using the fire that happened at the Sola Airport parking house on the 7. January 2020. We designed three elements which were Beams, Column and Slabs. We designed these elements to withstand the fire that occurred.We used the elements we designed to proof check in the FEM-software SAP2000. SAP200 was used to check if the elements could withstand the self-weight, the imposed load, different forces and fire loads.