Brannsikkerhet på armerte betongkonstruksjoner
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2774315Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det hender at betongbygg tar fyr iblant. Til tross for at betong i seg selv ikke kan ta fyr, vil armeringingen bli svekket og kan i verste fall kollapse.
Hensikten med denne oppgaven er å se på hva som vil skje med armert betong under en brann og hvilke konsekvenser dette kan gi. Oppgaven tar for seg kalkulasjoner på hvordan vi kan optimalisere en konstruksjon som ble utsatt for store brannskader. Vi har tatt utgangspunkt i brannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn på Sola den 7. januar 2020 hvor bygget kollapset. Med dette har vi valgt å designe 3 armerte betongelementer; bjelker, dekker og søyler. Disse elementene har vi designet slik at hvert element vil motstå brannen som oppsto på Stavanger lufthavn.
Resultatene vi fikk fra kalkulasjonene vi har designet sjekket vi inn i FEM-programvaren SAP2000. Her kan vi sjekke alt fra om elementene vi har designet kan motsto selvlasten, nyttelast og tyngdelasten som bli påført på bygget som gir som indikasjon på om konstruksjonen står. I SAP2000 er det mulig å se på hva som vil skje med elementene hvis de er påført høy varme på elementene og gir oss en analyse på strukturer som gjør at vi kan optimalisere byggeelementene. It is possible for concrete structures to catch on fire on occasion. Even if concrete itself cannot be ignited, the reinforcements can weaken due to fire and in the worst-case scenario, cause the structure to collapse.
The main intention of this thesis is to observe what will happen to the reinforced concrete during a fire, how to calculate the fire resistance, as well as the resulting consequences. The thesis will utilize calculations to determine how a structure subjected to fire could perform better. In this case, the Sola Airport parking house fire that occurred on the 7th of January in 2020 will be used for this study. We designed three elements: beams, columns, and slabs. These elements were designed to be able to withstand the fire that occurred.
The designed elements were used to proof check through the FEM-software SAP2000. The SAP2000 software was used to determine if the created elements would be able to withstand the self-weight, imposed load, different forces, and fire loads.