Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangeland, Anders
dc.contributor.advisorGrinde, Skimmeland, Margrethe
dc.contributor.advisorMirza, Derbaz
dc.contributor.authorØstmoe, Stig
dc.contributor.authorStensland, Håvard
dc.date.accessioned2021-09-07T16:32:05Z
dc.date.available2021-09-07T16:32:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79010563:36956716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774476
dc.description.abstractOppgaven er skrevet på bakgrunn av forbedring av flyt og trafikksikkerhet i 1900-krysset på Bryne som har vært preg av farlige situasjoner og ulykker gjennom tidene. Det er blitt prosjektert en rundkjøring som en foreslått forbedring til dagens kryssløsning. Utforming og dimensjonering av rundkjøringen er basert på analyser av eksisterende område og trafikkmengder, i tillegg til krav og normer fra Statens vegvesen. Dagens kryssing for myke trafikanter er også en stor del av krysset, og etter vurdering av ulike alternativer til ny kryssing, er det presentert et gangfelt med ekstra tiltak som skal gjøre det tryggere. Tankegangen om å gjøre det mest mulig trafikksikkert, og på samme tid opprettholde flyten blir lagt mye fokus på gjennom planleggingen. Modellen har blitt sjekket opp mot trafikkmengder for å sjekke kapasiteten til rundkjøring, noe som viste at rundkjøringen var riktig dimensjonert og bærekraftig for fremtiden. Alle skal kunne føle seg tryggere, samtidig som det blir effektivisert. Kostnaden på løsningen vil heller ikke være veldig høy, med tanke på kostnadene som har blitt påført samfunnet gjennom forskjellige trafikkulykker.
dc.description.abstractThe thesis is written on the basis of improving flow and traffic safety in the “1900”-intersection at Bryne, which has been heavily influenced by dangerous situations and accidents in the past. A roundabout has been designed as a proposed improvement to the current intersection solution. The design and dimensioning of the roundabout are based on analyses of existing areas and traffic volumes, in addition to requirements and norms from the Norwegian Public Roads Administration. The existing crossing for pedestrians is also an important part of the intersection, and after considering various alternatives for a new crossing, a zebra crossing has been presented with additional measures to make it as safe as possible. The idea of making it as traffic safe as possible, and at the same time maintaining the traffic flow, has been an important part through the thesis. The roundabout’s capacity has been checked through the traffic software Sidra, which showed that the roundabout was correctly dimensioned and that it is sustainable for the future. Everyone should be able to feel safer, while maintaining its efficiency.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUtbedring av 1900-krysset på Bryne
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel