Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMüller-Eie, Daniela
dc.contributor.advisorHenriksen, Espen Strand
dc.contributor.authorHaas, Marie Cathrine
dc.date.accessioned2021-09-07T16:32:14Z
dc.date.available2021-09-07T16:32:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79011152:36623206
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774481
dc.description.abstractI Stavangerregionen, og historisk sett, er vi blitt stadig mer avhengige av bil og behovet for transport har økt i takt med at byen har utviklet over et større område. Privatbilen som transportform gir frihet, stabilitet, tidsbesparelse og bekvemmelighet. Men av hensyn til miljø, klima, folkehelse og bedre fremkommelighet vil det framover bli nødvendig å legge bedre til rette for at forflytning kan skje ved bruk av andre alternativ enn privatbil. Etableringen av mobilitetspunkt hvor man kan veksle mellom ulike mobilitetsformer, nær der mange mennesker forflytter seg, vil være et viktig bidrag for å fremme andre transport-alternativ enn privatbilen. Målet er enklere hverdagsreiser. I utviklingen av velfungerende mobilitetspunkt er det flere kriterier som legges til grunn. Et mobilitetspunkt inngår som et element i tilretteleggingen for sømløst og kortreist hverdagsliv, og kan også tjene som et servicepunkt for andre tjenester. Oppgaven tar for seg en case som omhandler et planlagt mobilitetspunkt på Fiskepiren i Stavanger. Formålet med oppgaven er å se nærmere på utarbeidelsen av kriterier for mobilitetspunkt generelt og for Fiskepiren spesielt. Hva er kriterier for velfungerende mobilitetspunk, og hvordan dette er ivaretatt i mobilitetspunktet Fiskepiren i Stavanger. Gjennom fire referanseprosjekt vises ulike utforminger og funksjoner ved mobilitetspunkt som sammenlignes gjennom analyse. Prosjektet med etablering av mobilitetspunkt Fiskepiren gjennomgås med samme analyseverktøy og utdypes særlig med tanke på hvilke kriterier som bidrar til et velfungerende mobilitetspunkt. Avslutningsvis nevnes kort aspekter som mobilitetsfremmende design og pandemi relaterte erfaringer som kan tas med i etablering av fremtidige mobilitetspunkt og utforming av Fiskepiren.
dc.description.abstractIn the Stavanger region, and historically speaking, we have become increasingly dependent on cars. The need of transport has increased as the city has develloped over a larger area. The private car as a mode of transport provides freedom, stability, time savings and convinience. However, in the interests of the environment, climate, public health and better accessibility, it will in future be nedcessary to make better arrangements for using alternatives other than private cars. The establishment of mobility points where one can switch between different forms of mobility, will be an importaint contribution to promoting other transport alternatives than the private car. The goal is to simplify everyday travel. In the development of well-functioning mobility points, several criteria are used as a basis. A mobility point is included as an importaint element in the facilitation of seamless travels and short-distance everyday life. It can also serve as a service point for other services. The thesis deals with a planned mobility point – Fiskepiren in Stavanger. The purpose of the thesis is to take a closer look at the preparation of criteria for mobility points in general and for Fiskepiren in particular. What are the criterias for a well functioning mobility point, and how this is solved in the mobility point Fiskepiren. Through four reference projects, different designs and functions at mobility points are shown, and than compared through analysis. The project with the estabishment of the mobility point Fiskepiren is reviewd with the same analysis tool and is elaborated regarding to the criteria that contribute to a well functioning mobility point. In conclusion, brief aspects are mentioned, such as mobility promoting design and pandemic related experiences that can be included in the establishment of future mobility points and also in the design of Fiskepiren.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKriterier for mobilitetspunkt - Hva er kriterier for et velfungerende mobilitetspunkt, og på hvilken måte er dette ivarettat på mobilitetspunkt Fiskepiren?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel