Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæbø, Johanne Ur
dc.contributor.authorSkaftun, Atle
dc.contributor.authorNygard, Arne Olav
dc.date.accessioned2021-12-14T12:46:02Z
dc.date.available2021-12-14T12:46:02Z
dc.date.created2021-12-12T13:42:58Z
dc.date.issued2021-12
dc.identifier.citationSæbø, J.U., Skaftun, A., Nygard, A.O. (2021) Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO), 15 (2).en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834201
dc.description.abstractI denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket sitt i læringsarbeidet. Studien er basert på observasjoner i fire klasser på mellomtrinnet på én skole. Hver av klassene har blitt observert i én uke. Fyldige feltnotater samt lydopptak i én av klassene utgjør datamaterialet. I analysen identifiseres først hvilke organiseringsformer som er nyttet i alle de observerte timene (helklasse, individuelt arbeid, par- og gruppearbeid). Videre identifiseres og undersøkes den muntlige interaksjonen i helklasseundervisningen, og da spesielt sekvenser med dialogisk potensial. Drøftingen indikerer at elevene på mellomtrinnet, selv i et fellesskap preget av relasjonell anerkjennelse, i liten grad inviteres inn i utforskende dialoger der de får bruke sitt språk og sine idéer i møte med faglige problemstillinger. Med henspill på de siste tiårs nasjonale satsinger rettet mot fornyelse av skolens praksis i retning av mer elevaktive arbeidsformer, er dette tankevekkende. Studiens bidrag er å tilby realistiske bilder fra klasseromshverdagen som utgangspunkt for å peke på vilkår for å skape dialogiske rom der elevene får bruke sitt språk og sine idéer i faglig utforsking.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectdialogen_US
dc.subjectmuntligheten_US
dc.titleVilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinneten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder2021 Acta Didactica Nordenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.8311
dc.identifier.cristin1967411
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal