dc.contributor.author | Sæbø, Johanne Ur | |
dc.contributor.author | Skaftun, Atle | |
dc.contributor.author | Nygard, Arne Olav | |
dc.date.accessioned | 2021-12-14T12:46:02Z | |
dc.date.available | 2021-12-14T12:46:02Z | |
dc.date.created | 2021-12-12T13:42:58Z | |
dc.date.issued | 2021-12 | |
dc.identifier.citation | Sæbø, J.U., Skaftun, A., Nygard, A.O. (2021) Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO), 15 (2). | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2834201 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket sitt i læringsarbeidet. Studien er basert på observasjoner i fire klasser på mellomtrinnet på én skole. Hver av klassene har blitt observert i én uke. Fyldige feltnotater samt lydopptak i én av klassene utgjør datamaterialet. I analysen identifiseres først hvilke organiseringsformer som er nyttet i alle de observerte timene (helklasse, individuelt arbeid, par- og gruppearbeid). Videre identifiseres og undersøkes den muntlige interaksjonen i helklasseundervisningen, og da spesielt sekvenser med dialogisk potensial. Drøftingen indikerer at elevene på mellomtrinnet, selv i et fellesskap preget av relasjonell anerkjennelse, i liten grad inviteres inn i utforskende dialoger der de får bruke sitt språk og sine idéer i møte med faglige problemstillinger. Med henspill på de siste tiårs nasjonale satsinger rettet mot fornyelse av skolens praksis i retning av mer elevaktive arbeidsformer, er dette tankevekkende. Studiens bidrag er å tilby realistiske bilder fra klasseromshverdagen som utgangspunkt for å peke på vilkår for å skape dialogiske rom der elevene får bruke sitt språk og sine idéer i faglig utforsking. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | dialog | en_US |
dc.subject | muntlighet | en_US |
dc.title | Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | 2021 Acta Didactica Norden | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.volume | 15 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden (ADNO) | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.8311 | |
dc.identifier.cristin | 1967411 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |