Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugen, Tommy
dc.contributor.authorErdvik, Irina Burchard
dc.contributor.authorLaxdal, Aron Gauti
dc.contributor.authorKloster, Benjamin Wang
dc.contributor.authorSäfvenbom, Reidar
dc.date.accessioned2021-12-20T08:42:23Z
dc.date.available2021-12-20T08:42:23Z
dc.date.created2021-12-14T11:16:37Z
dc.date.issued2021-12
dc.identifier.citationHaugen, T., Erdvik, I. B., Laxdal, A., Kloster, B. W., & Säfvenbom, R. (2021). Forholdet mellom elevers motivasjon for kroppsøvingsfaget, motivasjonsklima og tilhørighet i kroppsøvingstimene, og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3).en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835036
dc.description.abstractStudiens hensikt var å undersøke forholdet mellom elevers tilhørighet i kroppsøvingstimene, deres opplevelse av motivasjonsklimaet i faget og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang, samt å undersøke i hvilken grad autonom og kontrollert motivasjon medierte det ovennevnte forholdet. Tverrsnittsdata fra 2610 avgangselever ved ungdoms- og videregående skoler fra fire forskjellige geografiske områder i Norge dannet grunnlaget for mediasjonsanalysen. Denne målte indirekte effekter ved hjelp av en bias-korrigert bootstrapping metode. Resultatene viste at opplevd tilhørighet og opplevd mestringsklima i faget var positivt assosiert med elevers intensjoner om å være fysisk aktive etter endt skolegang, både uavhengig av og mediert gjennom elevenes autonome motivasjon. Prestasjonsklima var imidlertid negativt assosiert med intensjon gjennom amotivasjon, og positivt assosiert med intensjon gjennom kontrollert motivasjon. Studien viser at opplevelser av gode relasjoner mellom alle deltakende parter i kroppsøvingstimene, samt mestringsorientert motivasjonsklima, kan være viktig for en fysisk aktiv livsstil gjennom intensjon om fysisk aktivitet etter endt skolegang.en_US
dc.description.abstractThe objective of this study was to examine the relationship between physical education students’ sense of belonging, perceived motivational climate, and intentions to be physically active after graduation, and to explore the mediating effect self-determined motivation had on the aforementioned relationship. The study utilized cross-sectional data from 2610 lower- and upper secondary school students from four different geographical areas in Norway. The results of a mediation analysis of indirect effects showed that a sense of belonging and a perceived mastery climate were positively associated with the students’ intention to be physically active past graduation; both directly and mediated through the students’ autonomous motivation. The relationship between performance climate and students’ intentions to be physically active appears to be divergent, with the indirect effect through amotivation being negative, while the indirect affect through controlled motivation was positive. The present study provides evidence of associations between students’ sense of belonging in physical education and mastery climate and the intention of physically active post-graduation lifestyle among students.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishingen_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/jased.v5.3285
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectmålorienteringen_US
dc.subjectselvbestemmelsesteorienen_US
dc.titleForholdet mellom elevers motivasjon for kroppsøvingsfaget, motivasjonsklima og tilhørighet i kroppsøvingstimene, og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegangen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Tommy Haugen, Irina B. Erdvik, Aron Laxdal, Benjamin Wang Kloster, Reidar Säfvenbomen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330en_US
dc.source.pagenumber65-85en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.23865/jased.v5.3285
dc.identifier.cristin1968185
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal