dc.contributor.author | Hancock, Charlotte H. H. | |
dc.contributor.author | Midthassel, Unni Vere | |
dc.contributor.author | Fandrem, Hildegunn | |
dc.date.accessioned | 2022-01-04T12:21:14Z | |
dc.date.available | 2022-01-04T12:21:14Z | |
dc.date.created | 2021-11-22T15:36:25Z | |
dc.date.issued | 2021-11 | |
dc.identifier.citation | Hancock, C.H.H., Midthassel, U.V., Fandrem, H. (2021) Læreres erfaringer med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole. Acta Didactica Norden | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2835983 | |
dc.description.abstract | Formålet med studien var å undersøke hvilke erfaringer lærere hadde med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole. Lærerne som deltok i denne studien, var fra to videregående skoler og hadde lang erfaring fra flerkulturelle klasser. De deltok i fokusgruppeintervju for å diskutere sine erfaringer. Tema som ble tatt opp i intervjuene var relasjoner i klassen, akademisk og sosial læring, diskriminering og mobbing, akademiske ressurser og forventninger, tilpasning og støtte i læringsaktiviteter. Intervjudata ble transkribert, analysert og diskutert ved bruk av tematisk analyse. Funnene viste at lærerne mente at 1) lærer-elev relasjoner, 2) aksept for mangfold og elev-elev relasjoner, og 3) deltakelse i læringsaktiviteter var viktige aspekt for elevenes opplevelse av tilhørighet og engasjement. Funnene indikerer videre at det er vanskelig å etablere kryss-kulturelle vennskap. For å løse dette trenger lærere strategier for å utvikle kryss-kulturelle vennskap mellom elever. Videre implikasjoner av funnene tilsier at lærere har behov for å vite hvordan og når de skal intervenere i situasjoner hvor det oppstår ekskludering eller segregering. For å forebygge ekskludering og segregering er det nødvendig med mer kunnskap om hvordan fremme tilhørighet og engasjement blant elever i flerkulturelle klasser. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | flerkulturelle klasser | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | videregående skole | en_US |
dc.title | Læreres erfaringer med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole | en_US |
dc.title.alternative | Upper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classrooms | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | 2021 Acta Didactica Norden | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.source.volume | 15 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden (ADNO) | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.8381 | |
dc.identifier.cristin | 1957391 | |
dc.relation.project | Universitetet i Stavanger: IN-11964 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |