Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWalgermo, Bente R.
dc.contributor.authorUppstad, Per Henning
dc.contributor.authorLundetræ, Kjersti
dc.contributor.authorTønnessen, Finn Egil
dc.contributor.authorSolheim, Oddny Judith
dc.date.accessioned2022-03-01T12:10:02Z
dc.date.available2022-03-01T12:10:02Z
dc.date.created2022-02-23T12:20:58Z
dc.date.issued2021-04
dc.identifier.citationWalgermo, B.R., Uppstad, P.H., Lundetræ, K., Tønnessen, F.E., Solheim, O.J. (2021) Screening tests of reading: Time for a rethink? Acta Didactica Norden (ADNO), 15 (1).en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2982077
dc.description.abstractSom en del av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet for grunnopplæringen (NKVS) i norsk utdanning har vi i dag forskjellige leseprøver med ulike formål og utforminger for bruk i det 13-årige skoleløpet. I denne artikkelen tegner vi opp en historisk bakgrunn for innføringen av kartleggingsprøvene i lesing i begynneropplæringen, og peker på flere forhold som krever at man tenker nytt om dette prøvekonseptet. I artikkelen viser vi ved hjelp av data fra en longitudinell studie hvordan en kort oppgave gjennomført i slutten av 1. klasse forutsier vansker med leseforståelse i 3. klasse. Med utgangspunkt i disse resultatene drøfter vi kimen til et mulig nytt prøvekonsept med potensial for a) bedre samsvar mellom teori om lesing og måling av lesing, b) longitudinell prediksjon, og c) en prøve med forbedret pedagogisk potensial som kan gjennomføres på kortere tid. Sentralt i dette forslaget står tanken om en kort inngangsprøve som oppfyller hovedformålet om å identifisere de elevene som står i fare for å utvikle vansker med lesing. Denne følges av en utforskende del som gjennomføres en-til-en og gir læreren informasjon om hvordan vanskene arter seg.en_US
dc.description.abstractAt present, the national Norwegian quality-assessment system for basic education (NKVS) includes a range of reading tests with different purposes and designs, to be administered at various points during a 13-year period of schooling. In this article, we trace the historical background to the introduction of screening tests of reading in early education and identify a number of circumstances that call for a rethink of the overall test concept. Using data from a longitudinal study, we show that scores on a brief task administered towards the end of grade 1 predict reading-comprehension difficulties in grade 3. Taking that finding as our starting point, we discuss an idea for a possible new test concept that might have the potential to (a) improve the match between reading theory and reading-skill measurements, (b) enable longitudinal prediction, and (c) take less time to administer and be more useful in an educational context. The central elements of this new test concept are a short initial test meeting the primary objective of identifying students at risk of developing reading difficulties, and a follow-up explorative part to be carried out one-on-one, which will provide the teacher with information about the nature of each student’s difficulties.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectlesevitenskapen_US
dc.subjectkartleggingsprøveren_US
dc.subjectdysleksien_US
dc.subjectlese- og skrivevanskeren_US
dc.subjectdyslexiaen_US
dc.titleScreening tests of reading: Time for a rethink?en_US
dc.title.alternativeKartleggingsprøver i lesing: Tid for nytenking?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Acta Didactica Nordenen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.source.pagenumber0en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/ADNO.8136
dc.identifier.cristin2004806
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal