Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStålesen Evertsen, Elisabeth
dc.date.accessioned2015-09-07T13:49:19Z
dc.date.available2015-09-07T13:49:19Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298961
dc.descriptionMaster's thesis in Economic analysisnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er Corporate Social Responsibility (CSR) i olje- og gassektoren. Verdens står i dag ovenfor stadig større og utfordrende klimautfordringer som følge av økende grad av forurensning og CO2-utslipp. Til tross for at flere vestlige land investerer stadig mer ressurser i fornybar energi, er olje- og gass fremdeles primærkilden til verdens energiforsyning. Samtidig går flere går flere land fra å være u-land til i-land som er med på å holde etterspørselen etter olje- og gass høy også i fremtiden. Ettersom olje- og gassutvinning påfører samfunnet en massiv risiko har CSR vært særlig viktig i denne sektoren. Innhenting og behandling av data er gjennomført ved metodetriangulering som er en kombinasjon av temasentrert innholdsanalyse av litterære kilder og kvalitativt intervju. Gjennom litteraturstudiet kom det raskt frem at CSR-begrepet har hatt en betydelig utvikling de siste årene og det finnes også mye litteratur om temaet. Det var imidlertid begrenset informasjon om hva som kunne være olje- og gasselskapers motiver for å investere i samfunnsansvar. Det var derfor interessant å undersøke dette nærmere. For å belyse problemstillingen var det nyttig å foreta en analyse av 3 case-selskapers CSR praksis, henholdsvis Baker Hughes, Halliburton og Schlumberger. Etter å ha foretatt et litteratursøk innen tema ble det raskt klart at det særlig to tilnærminger gjorde seg gjeldende innen CSR. Den filantropiske tilnærmingen og prinsippet om ”shared value”. Fra resultatene kom det frem at alle tre case-selskapene har tatt stilling til samfunnsansvar. Det kan virker tilsynelatende som at selskapene ser viktigheten av å investere i lokalsamfunn og erkjenner at deres samfunnsansvar består i mer enn å bare maksimere profitt. Av case-selskapene i dette studiet er det Baker Hughes som har klarest grønn profil. Årsaken til at disse selskapene investerer i CSR virker å være sammensatt av mange ulike faktorer. Men muligheten til å skape økonomisk verdi gjennom å skape sosial verdi kan være en av de mest sentrale kreftene bak vekst i den globale økonomien i fremtiden. Det virker som at ”shared value” og fokus på kjernekompetanse er i ferd med å bli en enda mer integrert del av case-selskapenes strategi. Hvorvidt man kan generalisere dette ut til andre oljeserviceselskapet er derimot høyst usikkert ettersom at studiet har mange begrensninger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2015;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectCSRnb_NO
dc.subjectsamfunnsansvarnb_NO
dc.subjectcorporate social responsibilitynb_NO
dc.subjectøkonomisk analysenb_NO
dc.subjectolje- og gassektorennb_NO
dc.titleBedriftens samfunnsansvar (CSR) i olje og gassektorennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge