Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAusterheim, Stian
dc.date.accessioned2015-09-08T12:42:58Z
dc.date.available2015-09-08T12:42:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299086
dc.descriptionMaster's thesis in Economic analysisnb_NO
dc.description.abstractFrafallsprosenten i den norske videregående skolen har ligget stabilt rundt 30 % de siste 20 årene, uten store tegn til forbedringer. Som et grep for å snu trenden, ble det høsten 2010 satt i gang en rekke tiltak i regi av Kunnskapsdepartementet. Satsingen fikk navnet «Ny GIV» og et av hovedtiltakene ble kalt «Overgangsprosjektet». Målgruppen var de 10 % faglig svakeste elevene. Disse fikk tilbud om intensivopplæring i grunnleggende lese/skrive- og regne- ferdigheter i siste halvdel av 10.klasse. Hensikten med denne masteroppgaven, er å avdekke den kausale effekten på karakterer i 10.klasse og sannsynlighet for å fullføre den videregående skolen ved deltakelse i Ny GIV. Det vil si virkningen av Ny GIV, alt annet likt. Fremgangsmåten som er benyttet kalles «regresjonsdiskontinuitet», og innebærer regresjonsanalyse av elevene med karakterer nær terskelen, også kjent som «kuttpunktet» for å kvalifisere til prosjektet. Avgrensningen gjør at en klarer å finne elever som er tilnærmet like, og derfor sammenlignbare. Noen systematisk forskjell mellom de to gruppene i etterkant av prosjektet, vil derfor skyldes Ny GIV. Metoden gjør det mulig å si noe om hvorvidt tiltaket fungerer eller ikke. Kunnskapen er svært nyttig, da Ny GIV per mars 2013 hadde kostet samfunnet omtrent 611 millioner kroner – og enda mer per dags dato. Offentlige midler er til syvende og sist skattebetalernes eie, og bør derfor allokeres mot de tiltakene som gir best mulig avkastning. Basert på resultatene fra de tilgjengelige dataene, har en ikke dekning for å hevde at Ny GIV gir denne gode avkastningen. Karakterene til Ny GIV-elevene er ikke signifikant bedre enn kontrollgruppas. Når det gjelder sannsynligheten for å fullføre, kan det virke som om elevene i Ny GIV er mer tilbøyelige til å droppe ut enn de som ikke deltar. Funnene kan ha flere forklaringer. Eksempelvis kan det hende intensivopplæringen burde vært satt i gang tidligere, at datagrunnlaget var for lite til å avdekke effektene eller rett og slett at det ikke var noen effekt av tiltaket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norway
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2015;
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjecteffektevalueringnb_NO
dc.subjectNy GIVnb_NO
dc.subjectregression discontinuitynb_NO
dc.subjectregresjonsdiskontinuitetnb_NO
dc.titleEffekten av Ny GIV Overgangsprosjektet i Stavangernb_NO
dc.title.alternativeThe effect of Ny GIV Transition Project in Stavangernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.source.pagenumber58nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

CC0 1.0 Universal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som CC0 1.0 Universal