Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangeveld Johannes Hendrik
dc.contributor.authorStålesen Tone Anette Stuvik
dc.date.accessioned2022-06-23T15:51:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81242514:36536259
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000321
dc.description.abstractSammenfatning Bakgrunn Det har de senere år vært økt fokus på selvmord og selvmordsforebygging i Norge. Nasjonale retningslinjer og handlingsplaner legger føringer for arbeidet med ungdom med kronisk suicidalitet og selvskading. Dialektisk atferdsterapi er en effektiv metode i behandling av denne gruppen. Hensikt Denne studien søkte ytterligere kunnskap om hva som styrte behandlere i dialektisk atferdsterapi sitt valg mellom å gi ansvar eller ta fra ansvar, i behandling av ungdom med kronisk suicidalitet og selvskading. Metode Dette var et kvalitativt forskningsprosjekt og informasjonsinnhentingen ble gjort ved semi-strukturerte intervju av fire behandlere. Analysemetoden var Systematisk tekst kondensering. Resultat Analyseprosessen gav tre resultatkategorier: støtte og motstand, relasjonelle faktorer og forståelse av ansvar. Konklusjon Undersøkelsen viste at de intervjuede behandlerne i dialektisk atferdsterapi for ungdom ble styrt av ulike faktorer i valget mellom å gi og ta ansvar. En faktor var selve metoden en annen var samarbeidspartner og skjulte interpersonelle mekanismer som overføring og motoverføring. Andre faktorer handlet om menneskesyn og hvordan forståelse av ansvar kan virke inn på behandlingen. Det å vite hva man ikke kan ha ansvar for ble også en styrende faktor. Informantene er enige om at når ansvar brukes på en omsorgsfull måte så kan det styrke ungdommens selvstendighet og styring i eget liv. Selvskading og suicidal atferd gir høye personlige og samfunnsøkonomiske kostnader. Det kan derfor være lønnsomt å tilrettelegge for økt og riktig bruk av ansvar i behandlingen av kronisk og selvskadende ungdom.
dc.description.abstractAbstract Background In recent years, there has been an increased focus on suicide and suicide prevention in Norway. National guidelines and action plans provide guidelines for working with young people with chronic suicidality and self-harm. Dialectical behavior therapy is an effective method of treating this group. Purpose This study sought further knowledge about what guided therapists in dialectical behavior therapy in the choice between giving responsibility and taking responsibility, in the treatment of adolescents with chronic suicidality and self-harm. Method This was a qualitative research project and the information was obtained by semistructured interviews of four DBT therapists. The analysis method chosen was Systematic Text Condensation. Result The analysis gave three result categories: support and resistance, relational factors and Conclusion The study showed that the interviewed therapists in dialectical behavior therapy for young people were influenced by various factors in the choice between giving and taking responsibility. One factor was the method itself another was collaboration and hidden interpersonal mechanisms such as transference and countertransference. Other factors was about therapist`s view of people and how understanding the responsibility can affect the treatment. Knowing what one cannot be responsible for also became a factor of influence. It is agreed that when responsibility is used with care it can strengthen the youth`s independence and control in one own lives. Self-harm and suicidal behavior result in high personnel and socio-economic costs. It can therefore be profitable to facilitate increased and correct use of responsibility in the treatment of chronic and self-harming young people.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUngdom med kronisk suicidalitet og selvskading; Hva styrer DBT behandlerens valg mellom å gi ansvar og ta ansvar?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel