Postoperativ smertevurdering- en kvalitativ studie om postoperativ smertevurdering
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300039Utgivelsesdato
2015-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Forskning viser at en stor andel postoperative pasienter opplever å ha smerter postoperativt. God postoperativ smertelindring er viktig for rehabilitering etter kirurgi. Sykepleiere tillegges et stort ansvar i å smertevurdere pasientene i postoperativ fase. Pasientflyten i kirurgisk divisjon er rask og økende. På denne bakgrunn har jeg reflektert over hvordan sykepleiere erfarer postoperativ smertevurdering.
Formål: Formålet med studien var å få innsikt i sykepleieres erfaringer i postoperativ smertevurdering. Et overordnet mål er at funnene kan bidra til å utvikle en kunnskapsbasert smertevurdering til postoperative pasienter.
Metode: Dette studien er en kvalitativ studie med et eksplorativt induktivt design. Det er gjennomført 4 fokusgruppeintervju med til sammen 14 sykepleiere fra kirurgisk divisjon. Graneheim & Lundmans (2004) forståelse av kvalitativ innholdsanalyse ble brukt som grunnlag for analysen. Teoretisk rammeverk er teori om Lærende organisasjoner og modellen om Kunnskapsbasert praksis.
Funn: God smertevurdering er avhengig av kunnskap, tid og system. Studien avdekket at sykepleierne har behov for teoretisk kunnskap om postoperativ smertevurdering. Fravær av kliniske retningslinjer medfører ulik tilnærming i smertevurderingsarbeidet. Sykepleierne har varierende erfaringer med bruk av Numerisk Rating Scale (NRS). Pasientenes selvrapportering av egen smerteintensitet var ofte ikke i samsvar med sykepleiernes vurdering.
Konklusjon:. Sykepleieres behov for teoretisk kunnskap og fravær av kliniske retningslinjer om smertevurdering er en organisatorisk utfordring. Systematikk og god fagledelse er viktige forutsetninger for en kunnskapsbasert tverrfaglig smertevurdering i postoperativ fase.
Nøkkelord: Postoperativ (Postoperative), Smertevurdering (Pain assessment), Sykepleie (Nursing), Lærende organisasjon (Learning Organization), Kunnskapsbasert praksis ( Evidence-Based Practice).
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences