Studie om Ammoniakk som energibærer på skip og offshoreinstallasjoner.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3002592Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven ble det sett på ammoniakk og LNG som energibærere til fartøyer og offshoreinstallasjoner som fremtidens drivstoff. Ammoniakk er under utprøving, mens LNG er allerede et etablert drivstoff. For å besvare problemstillingen; «Er ammoniakk fremtidens drivstoff eller er det hensiktsmessig å utvide dagens bruk av LNG for å innfri målet om en grønnere skipsfart?» ble det brukt litteraturstudie for innhenting av tilgjengelig informasjon om energibærerne. Det ble også sendt ut en spørreundersøkelse til norske rederier og operatørselskaper for å få svar på om det var interesse for ammoniakk og LNG som drivstoff. Spørreundersøkelsen tok også for seg hvilke faktorer som var nødvendig for å bytte ut tradisjonelt drivstoff som diesel med nye alternativ.
Det konkluderes med at ammoniakk ikke bør utelukkes som en av fremtidens energibærer, det til tross for en fortsatt lang vei å gå med tanke på teknologi, regelverk, sikkerhetsaspekter, infrastruktur og fremstilling av grønn ammoniakk. Det understrekes med at ammoniakk kan være helt utslippsfri avhengig av fremstillingsmetode i motsetning til LNG. Frem til ammoniakk er utprøvd og klar for markedet vil det kunne være hensiktsmessig å utvide bruken av LNG som drivstoff. Det kan igjen gjøre en overgang til ammoniakk enklere på grunn av fellesprinsipper innen teknisk anlegg, lagring og bunkring. For offshoreinstallasjoner vil det per dags dato ikke være lønnsomt med ammoniakk som drivstoff.
På grunn av begrenset respons på spørreundersøkelsen vil det ikke gi et representativt resultat. Likevel konkluderes det med at det er interesse for ammoniakk som energibærer fra både rederier og operatørselskaper med forbehold at sikkerhets- og helseaspekter ved håndtering løses, samt tilgjengelighet av grønn ammoniakk som drivstoff.