Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFandrem, Hildegunn
dc.contributor.authorSkeie, Geir
dc.date.accessioned2022-07-08T13:58:19Z
dc.date.available2022-07-08T13:58:19Z
dc.date.created2022-06-05T10:50:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFandrem, H. & Skeie, G. (2022). Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser? I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmang/old? (s. 220-246).en_US
dc.identifier.isbn9788245040180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003893
dc.description.abstractDette kapittelet tar utgangspunkt i religionsundervisningen for d diskutere utfordringer knyttet til læringsmiljø og mer spesifikt de spennin­ger som forholdet mellom majoritet og minoritetsgrupper kan innebære i sko­len. Dette kan handle om mobbing og krenkelser basert på etnisitet, kultur eller religion. Gjennom d bruke innsikt både fra religionsdidaktisk forskning og mobbeforskning bidrar kapittelet til d belyse hvordan relasjonelle prosesser i klasserommet kan være knyttet til undervisning i fag, og til d forstd og disku­tere hvordan mobbing eller krenkelser kan se ut og håndteres ndr hendelsene er knyttet til fagundervisning. Artikkelen legger vekt pil behovet for il bevisst­gjøre lærere om hvordan man kan kommunisere pil tvers av uenighet og mot­setninger, uten at krenkelser skjer, men slik at det samtidig foregilr bilde faglig og sosial læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofHvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering.
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectreligionsundervisningen_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.subjectkrenkelseren_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.titleInkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser?en_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber220-246en_US
dc.identifier.doi10.55669/oa 100309
dc.identifier.cristin2029574
dc.relation.projectUniversitetet i Stavanger: 657397en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal