dc.contributor.author | Fandrem, Hildegunn | |
dc.contributor.author | Skeie, Geir | |
dc.date.accessioned | 2022-07-08T13:58:19Z | |
dc.date.available | 2022-07-08T13:58:19Z | |
dc.date.created | 2022-06-05T10:50:08Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Fandrem, H. & Skeie, G. (2022). Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser? I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmang/old? (s. 220-246). | en_US |
dc.identifier.isbn | 9788245040180 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003893 | |
dc.description.abstract | Dette kapittelet tar utgangspunkt i religionsundervisningen for d diskutere utfordringer knyttet til læringsmiljø og mer spesifikt de spenninger som forholdet mellom majoritet og minoritetsgrupper kan innebære i skolen. Dette kan handle om mobbing og krenkelser basert på etnisitet, kultur eller religion. Gjennom d bruke innsikt både fra religionsdidaktisk forskning og mobbeforskning bidrar kapittelet til d belyse hvordan relasjonelle prosesser i klasserommet kan være knyttet til undervisning i fag, og til d forstd og diskutere hvordan mobbing eller krenkelser kan se ut og håndteres ndr hendelsene er knyttet til fagundervisning. Artikkelen legger vekt pil behovet for il bevisstgjøre lærere om hvordan man kan kommunisere pil tvers av uenighet og motsetninger, uten at krenkelser skjer, men slik at det samtidig foregilr bilde faglig og sosial læring. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartof | Hvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering. | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | religionsundervisning | en_US |
dc.subject | læringsmiljø | en_US |
dc.subject | krenkelser | en_US |
dc.subject | mobbing | en_US |
dc.title | Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser? | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 220-246 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.55669/oa 100309 | |
dc.identifier.cristin | 2029574 | |
dc.relation.project | Universitetet i Stavanger: 657397 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |