dc.description.abstract | SAMMENDRAG
Bakgrunn
Diabetes type 1 opptrer ofte i barne- og ungdomsalderen. Diagnosen medfører en ny hverdag preget av blodsukkermåling, insulinadministrering, og fare for hyper- og hypoglykemi. Siden diabetes type 1 er en kronisk sykdom må man lære seg å leve med den nye hverdagen og tilegne seg strategier for å mestre livet på best mulig måte. For ungdommer som allerede er i en sårbar alder kan dette være svært utfordrende og derfor et viktig tema å belyse.
Hensikt
Hensikten med oppgaven er å undersøke hvilke utfordringer i hverdagen unge pasienter med diabetes type 1 opplever, og deres mestringsstrategier utifra et pasientperspektiv.
Metode
Metoden som er benyttet i denne oppgaven er integrativ litteraturoversikt hvor fire forskningsartikler er analysert. I analysen er analysemodellen til Friberg benyttet. Resultater fra analyseringen, relevant teori og egne refleksjoner er grunnlaget for besvarelsen på oppgaven.
Resultater
Resultatene viser at ungdom kjenner på utfordringer knyttet til diagnosen i form av usikkerhet, annerledeshet, frykt, ensomhet, og tap av frihet. For å håndtere dette opplever mange at det hjelper med god støtte fra nettverket rundt, samt veiledning og kunnskap som gjør at de blir mer selvstendige.
Nøkkelord: Diabetes type 1, ungdom, utfordringer, dagliglivet, mestring, mestringsstrategier. | |