dc.contributor.author | Skeie, Geir | |
dc.date.accessioned | 2022-07-11T07:48:31Z | |
dc.date.available | 2022-07-11T07:48:31Z | |
dc.date.created | 2022-07-07T11:26:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Skeie, G. (2022) Fra vitenskapelig forskning til utforsking i skolefag : Hvilke utfordringer står religionsdidaktikken overfor? Prismet, 73 (1-2), 5-21. | en_US |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004488 | |
dc.description.abstract | Den nye læreplanen for grunnskolen legger stor vekt på utforsking i alle fag, noe som kommer til uttrykk både i fagenes kjerneelementer og i kompetansemålene. Sammenkobling av dybdelæring, utforsking og et bredt kompetansebegrep i fagfornyelsen utfordrer fagdidaktikere til å klargjøre forholdet mellom vitenskapsfag og skolefag. Artikkelen tar opp bakgrunnen for dette innenfor pedagogisk og fagdidaktisk tenkning, og diskuterer om didaktisering av vitenskapelige metoder for skolebruk kan være en vei å gå for å forbedre religionsundervisningen. Diskusjonen knytter an til to innføringsbøker for lærerstudenter, en om religionsvitenskap og en om religionsdidaktikk. Konklusjonen er at utforskende metoder gir noen spennende muligheter i religionsundervisningen, men at forholdet mellom vitenskapsfag og skolefag reiser utfordringer for religionsdidaktikken, som kaller på mer forskning og utviklingsarbeid. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | IKO-forlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | religionsundervisning | en_US |
dc.subject | religionsdidaktikk | en_US |
dc.subject | utforskende metoder | en_US |
dc.subject | dybdelæring | en_US |
dc.title | Fra vitenskapelig forskning til utforsking i skolefag Hvilke utfordringer står religionsdidaktikken overfor? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 5-21 | en_US |
dc.source.volume | 73 | en_US |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.issue | 1-2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/pri.9695 | |
dc.identifier.cristin | 2037531 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |