Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkeie, Geir
dc.date.accessioned2022-07-11T07:48:31Z
dc.date.available2022-07-11T07:48:31Z
dc.date.created2022-07-07T11:26:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSkeie, G. (2022) Fra vitenskapelig forskning til utforsking i skolefag : Hvilke utfordringer står religionsdidaktikken overfor? Prismet, 73 (1-2), 5-21.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004488
dc.description.abstractDen nye læreplanen for grunnskolen legger stor vekt på utforsking i alle fag, noe som kommer til uttrykk både i fagenes kjerneelementer og i kompetansemålene. Sammenkobling av dybdelæring, utforsking og et bredt kompetansebegrep i fagfornyelsen utfordrer fagdidaktikere til å klargjøre forholdet mellom vitenskapsfag og skolefag. Artikkelen tar opp bakgrunnen for dette innenfor pedagogisk og fagdidaktisk tenkning, og diskuterer om didaktisering av vitenskapelige metoder for skolebruk kan være en vei å gå for å forbedre religionsundervisningen. Diskusjonen knytter an til to innføringsbøker for lærerstudenter, en om religionsvitenskap og en om religionsdidaktikk. Konklusjonen er at utforskende metoder gir noen spennende muligheter i religionsundervisningen, men at forholdet mellom vitenskapsfag og skolefag reiser utfordringer for religionsdidaktikken, som kaller på mer forskning og utviklingsarbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO-forlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectreligionsundervisningen_US
dc.subjectreligionsdidaktikken_US
dc.subjectutforskende metoderen_US
dc.subjectdybdelæringen_US
dc.titleFra vitenskapelig forskning til utforsking i skolefag Hvilke utfordringer står religionsdidaktikken overfor?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber5-21en_US
dc.source.volume73en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.identifier.doi10.5617/pri.9695
dc.identifier.cristin2037531
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal