Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJahnsen, Hanne
dc.contributor.authorNergaard, Svein Erik
dc.contributor.editorSkeie, Geir
dc.contributor.editorFandrem, Hildegunn
dc.contributor.editorOhna, Stein Erik
dc.date.accessioned2022-07-11T08:31:54Z
dc.date.available2022-07-11T08:31:54Z
dc.date.created2022-06-22T13:15:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationJahnsen, H. & Nergaard, S.E. (2022). Inkluderende ledelse. Rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen. I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmangfold? (s. 129-163).en_US
dc.identifier.isbn9788245040180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004495
dc.description.abstractDette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva sko­leledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger til rette og arbeider for å fremme en inkluderende praksis blant sine ansatte, er i mindre grad undersøkt. Studien har et kvalitativt design, og 10 rektorer i grunnskolen ble invitert til å skrive om hvordan de forstår inklude­ring, hvordan inkludering ser ut i praksis på egen skole, og hvordan de som ledere arbeider med sine ansatte for å utvikle inkluderende praksis i sine skoler. Fortellingene betraktes som narrativer. Målet med undersøkelsen vard belyse hvordan rektorer gir mening til begrepet inkludering, og hvordan perspekti­vet reflekteres i praksis og i deres arbeid for å fremme inkludering på egen skole. Rektorene er enige om at elevene skal være aktive deltakere i skolens ulike fellesskap. De viser tydelige forventninger til inkluderende språk og prak­sis samtidig som de fleste rektorene modellerer slik atferd. Halvparten viser en aksjonistholdning med hensyn til sårbare elever ved å utfordre skolens praksis og legge til rette for kritiske refleksjoner i kollegiet.en_US
dc.description.abstractThis chapter concerns including leadership and social justice lea­dership in Norwegian schools. Much knowledge exists about what school lea­ders should or must do to succeed regarding inclusion. How the principals facilitate and work to promote an inclusive practice among their employees has been investigated to a lesser extent. In this study, ten primary school principals tell how they understand inclusion, what inclusion looks like in practice in their own school and how they as leaders work with their employees to develop inc­lusive practices in their schools. The aim of the survey was to shed light on how principals make sense of the concept of inclusion and how the perspective is reflected in practice and in their work to promote inclusion in their own school. Their stories are treated as narratives. The principals agree that the pupils should be active participants in the school's various communities. They show clear expectations of inclusive language and practice at the same time as most principals model such behaviour. Half of them show an action related attitude with regard to vulnerable pupils by challenging the school's practice and facili­tating critical reflections among the staff.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering.
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectrektoren_US
dc.subjectinkluderende ledelseen_US
dc.titleInkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolenen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber129-163en_US
dc.identifier.doi10.55669/oal 00306
dc.identifier.cristin2034250
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal