dc.contributor.author | Nergaard, Svein Erik | |
dc.contributor.author | Jahnsen, Hanne | |
dc.contributor.editor | Ohna, Stein Erik | |
dc.contributor.editor | Fandrem, Hildegunn | |
dc.contributor.editor | Skeie, Geir | |
dc.date.accessioned | 2022-07-11T09:11:21Z | |
dc.date.available | 2022-07-11T09:11:21Z | |
dc.date.created | 2022-06-22T13:11:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Nergaard, S.E. &Jahnsen, H. (2022). Samarbeid for inkluderende klassemiljø. En drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen. I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmangfold? | en_US |
dc.identifier.isbn | 9788245040180 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004499 | |
dc.description.abstract | Denne studien undersøker hvordan et kommunalt ressursteam og lærere og ledere i skolen samarbeider for d redusere utfordringer med elevers atferd, og hvilke begrunnelser kommunen har for etablering av et slikt tiltak. Mdlet med tiltaket er d forbedre betingelser i læringsmiljøet slik at elever ikke blir marginalisert og fdr et segregerende opplæringstilbud med identitetsutvikling som avvikere pd grunn av manglende fellesskapsdeltakelse. Studien har et kvalitativt design med semistrukturerte intervju-undersøkelser, og informanter er ledere og medarbeidere i kommunen og i ressursteamet. Hensikten med studien er dfdfram og formidle ny kunnskap pd et felt i grunnopplæringen som er lite beskrevet og undersøkt. Resultatene viser at ressursteamet arbeider ut fra et relasjonelt perspektiv og legger i sitt samarbeid med skolen vekt pd grunnleggende prinsipper for god veiledning. Empowerment, (<no blame»-holdning og ansvarliggjøring av lærere og ledelsen ved skolen er viktig i arbeidet. Kommunen ser det som en utfordring at ressursteamet ikke har særlig mye samarbeid med PP-tjenesten. | en_US |
dc.description.abstract | This study examines how a municipal resource-team, teachers and leaders in schools collaborate to reduce challenges with pupils' behaviour and the reasons for which the municipality establishes such a team. The aim of the initiative is to improve conditions in the learning environment to prevent students from marginalisation and reduce the risk of receiving a segregating education programme that leads to a differing identity development due to a lack of community participation. The study has a qualitative design with semistructured interview surveys, and the informants are leaders and employees in the municipality and in the resource team. The pur pose of the study is to obtain and disseminate new knowledge in a field of primary and secondary education that is poorly described and investigated. The results show that the resourceteam works from a relational perspective and, in collaboration with the school, they emphasize basic principles for good guidance. Empowerment, no-blame attitude and accountability of teachers and the leadership at the school are important. The municipality sees it as a challenge that the resource-team and the local PP-service do not collaborate. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en_US |
dc.relation.ispartof | Hvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering. | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | problematferd | en_US |
dc.subject | samarbeid | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.title | Samarbeid for inkluderende klassemiljø : en drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 96-128 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.55669/oal 00305 | |
dc.identifier.cristin | 2034248 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |