Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNergaard, Svein Erik
dc.contributor.authorJahnsen, Hanne
dc.contributor.editorOhna, Stein Erik
dc.contributor.editorFandrem, Hildegunn
dc.contributor.editorSkeie, Geir
dc.date.accessioned2022-07-11T09:11:21Z
dc.date.available2022-07-11T09:11:21Z
dc.date.created2022-06-22T13:11:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNergaard, S.E. &Jahnsen, H. (2022). Samarbeid for inkluderende klassemiljø. En drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen. I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmangfold?en_US
dc.identifier.isbn9788245040180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004499
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan et kommunalt ressursteam og lærere og ledere i skolen samarbeider for d redusere utfordringer med elevers atferd, og hvilke begrunnelser kommunen har for etablering av et slikt tiltak. Mdlet med tiltaket er d forbedre betingelser i læringsmiljøet slik at elever ikke blir marginalisert og fdr et segregerende opplæringstilbud med identitetsutvik­ling som avvikere pd grunn av manglende fellesskapsdeltakelse. Studien har et kvalitativt design med semistrukturerte intervju-undersøkelser, og informan­ter er ledere og medarbeidere i kommunen og i ressursteamet. Hensikten med studien er dfdfram og formidle ny kunnskap pd et felt i grunnopplæringen som er lite beskrevet og undersøkt. Resultatene viser at ressursteamet arbeider ut fra et relasjonelt perspektiv og legger i sitt samarbeid med skolen vekt pd grunn­leggende prinsipper for god veiledning. Empowerment, (<no blame»-holdning og ansvarliggjøring av lærere og ledelsen ved skolen er viktig i arbeidet. Kom­munen ser det som en utfordring at ressursteamet ikke har særlig mye samar­beid med PP-tjenesten.en_US
dc.description.abstractThis study examines how a municipal resource-team, teachers and leaders in schools collaborate to reduce challenges with pupils' behaviour and the reasons for which the municipality establishes such a team. The aim of the initiative is to improve conditions in the learning environment to prevent students from marginalisation and reduce the risk of receiving a segregating education programme that leads to a differing identity development due to a lack of community participation. The study has a qualitative design with semi­structured interview surveys, and the informants are leaders and employees in the municipality and in the resource team. The pur pose of the study is to obtain and disseminate new knowledge in a field of primary and secondary education that is poorly described and investigated. The results show that the resource­team works from a relational perspective and, in collaboration with the school, they emphasize basic principles for good guidance. Empowerment, no-blame attitude and accountability of teachers and the leadership at the school are important. The municipality sees it as a challenge that the resource-team and the local PP-service do not collaborate.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering.
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectproblematferden_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.titleSamarbeid for inkluderende klassemiljø : en drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolenen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber96-128en_US
dc.identifier.doi10.55669/oal 00305
dc.identifier.cristin2034248
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal