Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOhna, Stein Erik Solbø
dc.contributor.editorSkeie, Geir
dc.contributor.editorFandrem, Hildegunn
dc.contributor.editorOhna, Stein Erik
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2022-07-11T11:07:34Z
dc.date.available2022-07-11T11:07:34Z
dc.date.created2022-06-22T13:06:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationOhna, S.E. (2022). Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole. Om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse. I: G. Skeie, H. Fandrem og S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmangfold? (s. 50-71 ). Fagbokforlaget.en_US
dc.identifier.isbn9788245040180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004523
dc.description.abstractArtikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. Eksemplet belyser sider ved skolens møte med elevmangfold, gjennom et overblikk over situasjonen i dag med tanke pd bruk av læreplaner i tegnspråk. Artikkelen bruker empiriske studier, rapporter og nasjonale og internasjonale styringsdokumenter som grunnlag for å diskutere hvordan nye perspektiv på språk, kommunikasjon og læring kan bidra til utvikling av praksiser som støtter og opprettholder fellesskap og som verdsetter forskjellighet. Artikkelen peker på tre utfordringer som må håndteres dersom hørselshemmede elevers rett til opplæring i og på tegnspråk skal ivaretas i en inkluderende skole: et utvidet læringsmiljø, tilrettelegging av visuelt orienterte kommunikative praksiser og relevante beskrivelser av tegnspråklig opplæring i nasjonale styringsdokumenter.en_US
dc.description.abstractIn Norway, deaf pupils have a legal right to teaching in and through the medium of Norwegian Sign Language. The paper discusses the use of sign language in educational settings where deaf pupils participate in regular classes together with hearing pupils. Using empirical studies, reports, and policy documents, the paper discusses how new perspectives on language, communication, and learning can contribute to the development of practices that support communities valuing diversity. The article outlines three challenges to be taken care of if deaf students' right to teaching in and through sign language should be ensured in an inclusive school: an extended learning environment, visual oriented communicative practices, and relevant descriptions of sign language education in national policy documents.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering.
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjecttegnspråken_US
dc.subjecttegnspråkopplæringen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectrettigheteren_US
dc.subjectdilemmaen_US
dc.titleOpplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelseen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber50-71en_US
dc.identifier.doi10.55669/oal 00303
dc.identifier.cristin2034246
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal