Innovasjonsatferd i krisetider. Innsikter fra norsk næringsliv.
Lien, Lasse B.; Timmermans, Bram; Alsos, Gry Agnete; Solheim, Marte Cecilie Wilhelmsen; Sørheim, Roger
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004966Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Lien, L.B., Timmermans, B., Alsos, G.A., Solheim, M.C.W. & Sørheim, R. (2022) Innovasjonsatferd i krisetider. Innsikter fra norsk næringsliv. Magma, 2/22Sammendrag
Koronakrisen har medført store endringer for bedrifter over hele verden. Noen bedrifter har brukt innovasjon aktivt for å håndtere krisen. Nye utfordringer ble møtt med nye løsninger, mens andre i mindre grad responderte med innovasjon. Ved hjelp av to studier gjennomført siste året foretar vi i denne artikkelen et dypdykk i hvordan og i hvilken grad norske bedrifter har benyttet innovasjon som et verktøy under krisen. Vi ser nærmere på hvilke tilpasninger bedriftene har gjennomført, og om disse endringene ser ut til å være permanente ved at bedriftene tar dem med seg videre etter krisen. Vi finner at norsk næringsliv har endret innovasjonsatferd under pandemien og trappet opp innovasjonsaktivitetene. Dette gjelder innovasjonsaktiviteter generelt, men også innovasjonsaktiviteter målrettet mot digitalisering og bærekraft. Norske bedrifter har innovert på en rekke forskjellige områder; innovasjoner i produkter og tjenester, arbeidsprosesser, forretningsmodeller og logistikkløsninger. Bedriftslederne forventer at størstedelen av disse innovasjonene har verdi også når krisen er over. Det er imidlertid verdt å legge merke til at den økte innovasjonsaktiviteten i hovedsak har skjedd i bedrifter med tidligere erfaring fra innovasjon.