Show simple item record

dc.contributor.authorLien, Lasse B.
dc.contributor.authorTimmermans, Bram
dc.contributor.authorAlsos, Gry Agnete
dc.contributor.authorSolheim, Marte Cecilie Wilhelmsen
dc.contributor.authorSørheim, Roger
dc.date.accessioned2022-07-13T06:55:13Z
dc.date.available2022-07-13T06:55:13Z
dc.date.created2022-06-10T14:51:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLien, L.B., Timmermans, B., Alsos, G.A., Solheim, M.C.W. & Sørheim, R. (2022) Innovasjonsatferd i krisetider. Innsikter fra norsk næringsliv. Magma, 2/22en_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004966
dc.description.abstractKoronakrisen har medført store endringer for bedrifter over hele verden. Noen bedrifter har brukt innovasjon aktivt for å håndtere krisen. Nye utfordringer ble møtt med nye løsninger, mens andre i mindre grad responderte med innovasjon. Ved hjelp av to studier gjennomført siste året foretar vi i denne artikkelen et dypdykk i hvordan og i hvilken grad norske bedrifter har benyttet innovasjon som et verktøy under krisen. Vi ser nærmere på hvilke tilpasninger bedriftene har gjennomført, og om disse endringene ser ut til å være permanente ved at bedriftene tar dem med seg videre etter krisen. Vi finner at norsk næringsliv har endret innovasjons­atferd under pandemien og trappet opp innovasjons­aktivitetene. Dette gjelder innovasjons­aktiviteter generelt, men også innovasjonsaktiviteter målrettet mot digitalisering og bærekraft. Norske bedrifter har innovert på en rekke forskjellige områder; innovasjoner i produkter og tjenester, arbeids­prosesser, forretnings­modeller og logistikkløsninger. Bedriftslederne forventer at største­delen av disse innovasjonene har verdi også når krisen er over. Det er imidlertid verdt å legge merke til at den økte innovasjons­aktiviteten i hovedsak har skjedd i bedrifter med tidligere erfaring fra innovasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherEconaen_US
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.titleInnovasjonsatferd i krisetider. Innsikter fra norsk næringsliv.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelseen_US
dc.identifier.cristin2030874
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record