Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStenberg, Una
dc.contributor.authorBergerød, Inger Johanne
dc.contributor.authorFredriksen, Kari
dc.contributor.authorBossy, Dagmara
dc.contributor.authorBøckmann, Kari
dc.contributor.authorHaugstvedt, Karen Therese Sulheim
dc.contributor.authorVågan, Andre
dc.date.accessioned2022-07-13T08:32:08Z
dc.date.available2022-07-13T08:32:08Z
dc.date.created2022-06-21T10:52:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationStenberg, U., Fredriksen, K., Bøckman, K., Haugstvedt, K.T.S., Vågan, A., Bergerød, I.J. & Bossy, D. (2022) Helsekompetanse og styrket mestring hos barn og unge som pårørende. Fontene forskning, 15 (1), 18-34.en_US
dc.identifier.issn1890-9868
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004997
dc.description.abstractI denne litteraturgjennomgangen har vi samlet og oppsummert resultater fra internasjonal forskning i perioden 2010-2020 om opplevd utbytte og/eller effekt av deltakelse i lærings- og mestringstilbud for barn og unge som pårørende. Vi har anvendt «scoping review» (systematisk kunnskapsoppsummering) som metode og har inkludert 19 artikler av 12570 treff i databasene. 11 av artiklene var basert på kvantitativ metode, syv på kvalitativ metode og en på kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode. Resultatene viser at barn og unge som pårørende opplevde utbytte fra deltakelse i lærings- og mestringstilbud, oppsummert i seks hovedtemaer: 1) møtet med andre som har forutsetninger for å forstå, 2) økt kunnskap og informasjon, 3) strategier for mestring, 4) bedret håndtering av angst og depresjon, 5) redusert skyldfølelse, og 6) økt selvinnsikt.en_US
dc.description.abstractThis scoping review aims to give a comprehensive and systematic overview of published evaluations and the potential impact of patient education interventions for children or adolescents with parents or siblings who experience longterm conditions or disabilities. We have comprehensively reviewed relevant literature published between 2010 and 2020, focusing on variations in study design, intervention, and participant characteristics. Arksey and O’Malley’s framework (2005) for scoping reviews guided this study. This scoping review identified 12 570 titles and included 19 studies. In total, 998 children and adolescents participated in the interventions. All the interventions were group-based and aimed at increasing participants’ quality of life, self-efficacy, and health literacy. Eleven studies were quantitative, seven were qualitative, and one study had a multi-methods research design. We also have undertaken a thematic analysis to synthesize extracted data and summarized participants’ reported benefits in six themes: 1) mutual understanding and acceptance, 2) improved knowledge and understanding, 3) improved coping strategies, 4) reduced levels of depression and anxiety, 5) reduces levels of guilt, and 6) improved insight.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFellesorganisasjonenen_US
dc.relation.urihttps://www.researchgate.net/publication/361194919_Helsekompetanse_og_styrket_mestring_hos_barn_og_unge_som_parorende
dc.subjectmestringen_US
dc.subjectbarn som pårørendeen_US
dc.subjectsystematisk kunnskapsoppsummeringen_US
dc.titleHelsekompetanse og styrket mestring hos barn og unge som pårørendeen_US
dc.title.alternativeHealth literacy and coping in children and adolescents with parents or siblings who experience long-term conditions or disabilitiesen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.source.pagenumber18-34en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalFontene forskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin2033761
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel