Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFosså, Kjell Tore
dc.contributor.authorSkjold, Mathias
dc.date.accessioned2022-07-16T15:51:42Z
dc.date.available2022-07-16T15:51:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:102982611:45270894
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006054
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBetong er verdens mest utbrette byggemateriale og brukes i de fleste større og mindre konstruksjoner verden over. Fra eneboliger, broer, demninger og oljerigger for å nevne noen. Imidlertid er betongproduksjon en stor bidragsyter til klimagassutslipp i form av CO2. Produksjon av klinkersement som er en viktig ingrediens i dagens betong står for 7% av verdens CO2 utslipp. Dette tvinger betong- og sementindustrien til å finne løsninger for å redusere klimagassutslipp. Noe som kan oppnås ved å redusere avhengigheten av kalksteinklinker som sement lim, og benytte andre tilgjengelige erstatninger. Oppgaven ser på muligheten for å tilsette større mengder flygeaske i sementblandingen for å redusere klinkerandelen dermed minske klimagassutslipp. For å undersøke dette blir det utført prøvestøp av sementblandinger med 18, 45 og 60 % flygeaske (FA). Noe som gjøres for å danne et bilde over hvordan tilsetningen av flygeaske påvirker klimaregnskapet. I denne studien brukes SiS Studentboliger som et referanseprosjekt. Referanseprosjektet benytter Standard FA sement med 18% flygeaske, sementen benyttet i betongkonstruksjonene vil sammenliknes med Industrisement uten flygeaske og sement med 60% FA. Oppgaven tar for seg prøvestøp og case-studiet for å vurdere om det kan være en løsning for fremtidige betongkonstruksjoner med mindre andel klinker sement. Et viktig aspekt her er også hvordan andelen av klinkersement i forhold til andre bestanddeler påvirker styrkeegenskapene til betongen, sammen med klimagassutslipp. Resultatene fra studien viser at med den største delen flygeaske (60%) vil man redusere forbruk av kalksteinklinker, noe som er gunstig ut fra et miljøperspektiv hvor CO2-utslipp reduseres. Likevel vises det at større erstatninger av flygeaske reduserer fastheten til betongen, samt at fasthetsutviklingen kan indikeres å ta lengre tid enn ved bruk av en tradisjonell sementblanding. Forsøket tar også for seg sement med (18%) flygeaske hvor styrkeberegningene viser en høyere fasthet i betongen, og mindre utslipp enn ved bruk av vanlig industrisement. SiS Studentbolig som blir brukt som referanseprosjekt i denne sammenheng bruker denne typen sementblanding og klimaregnskapet indikerer at valg av sementblanding har stor innflytelse på byggets totale CO2 utslipp. Videre forskning kan ta for seg tilsetning av andre bestanddeler for å øke fastheten til betongen. Det vil også være interessant å vurdere forskjellige v/c-tall og se på fasthetsutviklingen utover 28 dager herding.
dc.description.abstractConcrete is the world's most widely used building material used in most large and small scale constructions worldwide, from houses, bridges, dams and oil rigs, to name a few. However, concrete production is a significant contributor to greenhouse gas emissions in the form of CO2. The production of clinker cement, an essential ingredient in today's concrete, accounts for 7% of the world's CO2 emissions. This forces the concrete and cement industry to find solutions to reduce greenhouse gas emissions. This can be achieved by reducing the dependence on limestone clinker as a cement adhesive and using other available substitutes. The thesis looks at the possibility of adding more significant amounts of fly ash to the cement mixture to reduce the proportion of clinker, thereby reducing greenhouse gas emissions. Test castings of cement mixtures with 18, 45 and 60% fly ash (FA) are performed to investigate this. Something that is done to form a picture of how the addition of fly ash affects the climate accounts. In this study, SiS Student Housing is used as a reference project. The reference project uses Standard FA cement with 18% fly ash, the cement used in the concrete structures will be compared with Industrial cement without fly ash and cement with 60% FA. The thesis deals with test casting and the case study to assess whether there may be a solution for future concrete structures with a smaller proportion of clinker cement. An important aspect here is also how the proportion of clinker cement in relation to other components affects the strength properties of the concrete, together with greenhouse gas emissions. The results from the study show that with the largest proportion of fly ash (60%), the consumption of limestone clinker will be reduced, which is beneficial from an environmental perspective where CO2 emissions are reduced. Nevertheless, it is shown that larger replacements of fly ash reduce the strength of the concrete and that the development of strength can be indicated to take longer than with the use of a traditional cement mixture. The experiment also deals with cement with (18%) fly ash, where the strength calculations show a higher strength in the concrete and fewer emissions than when using ordinary industrial cement. SiS Student Housing, which is used as a reference project in this context, uses this type of cement mixture. The climate accounts indicate that the choice of cement mixture significantly influences the building's total CO2 emissions. Further research may address the addition of other components to increase the strength of the concrete. It will also be interesting to assess different w/c ratio and examine the development of strength beyond 28 days of curing.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMiljøvennlig Betong: Evaluering av betongens rolle som byggemateriale og dens bidrag til klimagassutslipp
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel