• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elsparkesykkelbruk og påvirkningen av byrommet

Nguyen, Linh Tu
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:106587712:68362025.pdf (12.42Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3007327
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1667]
Abstract
Elsparkesykkelene er en av de mest populære kjøretøyene innenfor mikromobilitet. Siden 2019 har man kunnet finne en el-sparkesykkel nesten hvor som helst i de store byene. Elsparkesykkelene ble raskt et fenomen og hadde gode fordeler, men allikevel har el-sparkesykkelen skapt og bidratt til nye urbane problemer. Sikkerheten bak elsparkesykkelene er en sak som har blitt omtalt mye i media, og skapt uro blant mennesker. Denne oppgaven skal undersøke hvordan elsparkesykkelene påvirker atferden i byrommet. Det har blitt utarbeidet et spørreskjema, og en analyse gjennom observasjon av elsparkesykkelene sin atferd i byrommet. Funnene viser at fotgjengere og el-sparkesykkelbrukere har ulike opplevelser når det kommer til elsparkesykkelene, men generelt påvirker elsparkesykkelene kvaliteten av fortauet og byrommet. Det blir konkludert med at byplanleggerne bør ha dialog og samarbeide med de forskjellige el-sparkesykkelleverandørene for å unngå urbane problemer i fremtiden.
 
The electric scooter is one of the most popular vehicles in micromobility. Ever since 2019, as a pedestrian you can find an electric scooter almost everywhere in the larger cities. The electric scooter quickly became a phenomenon and had several good benefits, but regardless, the electric scooter has created and contributed to new urban problems. The safety behind the electric scooter is an issue that has been widely reported in the media and created concern among people. This thesis will investigate how the presence of e-scooters behavior affects the urban space. The experiences will be captured through a survey and analysis through observation of the electric scooter’s behavior in the urban space. The findings showed that pedestrians and electric scooter users have different experiences when it comes to the electric scooter, but in general, electric scooters affect the quality of the sidewalk and urban space. It is concluded that urban planners should have a dialogue and collaborate with the various electric scooter suppliers to avoid urban problems in the future.
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit