dc.description.abstract | Bakgrunn/problemstilling
Rundt 80% av helsetjenesteassosierte urinveisinfeksjoner er kateterrelaterte infeksjoner. Dette har konsekvenser både på individnivå og samfunnsnivå. I Norge er kateterisering en sykepleieroppgave. For å forebygge urinveisinfeksjoner er det derfor viktig at sykepleier blir mer bevisst i møte med kateter.
Hensikt/formål
Hensikten med oppgaven er å belyse komplikasjonene kateterisering medfører og gjennom et sykepleierperspektiv, undersøke hvilke tiltak som kan iverksettes for å forebygge kateterrelaterte urinveisinfeksjoner.
Metode
Metoden vi har brukt i vår oppgave har vært en integrativ litteraturoversikt, der vi har analysert fire kvantitative artikler. Vi har brukt relevant bakgrunnslitteratur, egne erfaringer og funn fra artiklene for å besvare vår hensikt.
Resultater og/eller hovedkonklusjoner
Hovedfunnene fra artiklene viser at sykepleiere mangler kunnskap om kateterrelaterte urinveisinfeksjoner og en mangel på innarbeidede rutiner. Artiklene viser at undervisning og innføring av ulike protokoller vil hjelpe til å forebygge kateterrelaterte urinveisinfeksjoner.
Nøkkelord: urinveisinfeksjon, helsetjenesteassosierte infeksjoner, kateter, undervisning, forebygging, sykehus, grunnleggende behov, pasientsikkerhet | |