Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoem, Toril Frafjord
dc.contributor.authorWagner, Åse Kari Hansen
dc.date.accessioned2022-08-24T12:56:38Z
dc.date.available2022-08-24T12:56:38Z
dc.date.created2022-08-20T10:04:35Z
dc.date.issued2022-08
dc.identifier.citationHoem, T. F., & Wagner, Åse K. H. (2022). Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring. Nordic Journal of Literacy Research, 8(1).en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013319
dc.description.abstractLekser har lange tradisjoner i skolen, til tross for blandede funn når det gjelder verdien av disse. En positiv verdi av lekser vil være avhengig av hvordan lekser rammes inn og følges opp i den daglige undervisningen. Basert på filmede observasjoner fra seks andreklasser undersøker denne artikkelen hva som kjennetegner det lekserelaterte lese- og tekstarbeidet i norskfaget. Vi stiller følgende forskningsspørsmål: (1) Hvilken plass har leselekser i norskundervisningen?, og (2) Hva slags tekstarbeid finner sted i tilknytning til leselekser? Vi finner betydelig variasjon i hvor stor del av opplæringen som er knyttet til lekserelatert arbeid og hvordan dette arbeidet rammes inn og følges opp. Mest effektivt og meningsfylt framstår leksearbeidet når det er en integrert del av undervisningen. Elevene får, ikke uventet, mest øvelekser fra læreboka for å utvikle kodekompetanse og leseflyt, men formålet med leksene er ofte underkommunisert ut over at teksten skal leses tre ganger. Det fokuseres i liten grad på at elevene skal lære strategier for avkoding og forstå hva leseflyt innebærer. Hva tekster som helhet handler om, får lite oppmerksomhet, og elevene inviteres ikke til å reflektere kritisk over teksters form og innhold. Mye tid går dessuten med til organisering av leksearbeidet, med tilhørende lavt læringstrykk.en_US
dc.description.abstractLeseleksens plass i norskfagets begynneropplæringen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectlekseren_US
dc.titleLeseleksens plass i norskfagets begynneropplæringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Toril Frafjord Hoem, Åse Kari Hansen Wagneren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v8.3672
dc.identifier.cristin2044626
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 256197en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal