Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJonsson, Martine Stang
dc.date.accessioned2015-09-24T07:32:12Z
dc.date.available2015-09-24T07:32:12Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301495
dc.descriptionMaster's thesis in Urban development and designnb_NO
dc.description.abstractDenne rapporten presenterer og diskuterer hvordan transportplanlegging med ”robuste” veier ut til distriktet påvirker arealstrukturen, og hva konsekvensen av dette blir. Dette undersøkes gjennom studie av mulige konsekvenser for Strand kommune etter Ryfast. Fergeavløsningsprosjektet Ryfast reduserer reisetiden mellom Strand og Stavanger kommune med 20 minutter. Strand kommune kan i dag betraktes som distriktet, og Ryfast kan betraktes som et infrastrukturprosjekt som skaper en robust vei ut til distriktet. Ryfast reduserer avstandsfriksjonen mellom distriktet og byen. En av hovedkonklusjonene i oppgaven er at infrastrukturprosjekter som reduserer avstandsfriksjonen mellom to steder fører til endringer i arealstrukturer. Bosettingsmønsteret i regionen følger den nye infrastrukturen, men uten at tilgjengelige arbeidsplasser følger etter. Årsak til dette er at Strand kommune legger til rette for vekst ved regulering av nye boligområder. Som et resultat tas presset i regionen i større grad i storbyområdets omland. Tilsvarende fergeavløsningsprosjekter som Finnfast og Rennfast, samt tendenser i Strand i dag, viser at arbeidsmarkedene ikke følger etter. Dette resulterer i større avstand mellom funksjonene bosted og arbeidsplass. Større omland endrer også vilkår for handel og næringsliv. Markedene øker med redusert avstandsfriksjon og tilbud i lenger avstand fra bostedet kan benyttes inne samme reisebudsjett som før realisering av prosjektet. På sikt genereres økt transportbehov samtidig som muligheten for en rasjonell drift av kollektivtransport reduseres da stadig større omland må betjenes. Robuste veier i distriktet bygger derfor ikke oppunder mål om redusert klimagassutslipp gjennom mindre bilavhengighet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectbyutviklingnb_NO
dc.subjecturban designnb_NO
dc.subjectfergeavløsningnb_NO
dc.subjectareal- og transportplanleggingnb_NO
dc.subjectbærekraftig utviklingnb_NO
dc.subjectRyfastnb_NO
dc.subjectStrand kommunenb_NO
dc.titleFergeavløsningsprosjektet Ryfast - mulige konsekvenser av Ryfast i Strand kommunenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge