Show simple item record

dc.contributor.authorLyng, Hilda Bø
dc.date.accessioned2015-09-24T12:41:52Z
dc.date.available2015-09-24T12:41:52Z
dc.date.issued2015-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301748
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractMasteroppgavens formål har vært analysere og evaluere ny forretningsstrategi ved Wood Group Mustang Norway Stavanger (WGMNS) gjennom et ressusbasert perspektiv. Problemstillingen ble delt inn i 3 forskningsspørsmål. Første spørsmål analyserer hvilke konkurransefortrinn som WGMNS har bygget opp frem til nå, før oppkjøpet fra WGM. Disse konkurransefortrinnene er blitt analysert gjennom VRIO rammeverket fra Barney. Resultatet fra VRIO analysen viste at fleksibilitet i organisasjonen og entreprenøriell ledelse var de største nåværende konkurransefortrinnene til WGMNS. Videre omhandler neste spørsmål hvordan den nye strategien vil påvirke de nåværende konkurransefortrinn. Da det er oppkjøpet fra Wood Group Mustang som gjør ny forretningsstrategi mulig, vil dette spørsmålet også omhandle hvordan oppkjøpet påvirker nåværende konkurransefortrinn. Fleksibilitet i organisasjonen og entreprenøriell ledelse blir analysert i forhold til en etablering i V&M markedet. Resultatene blir videre drøftet i sammenheng med ressursbasert teori. Siste spørsmål omhandler i hvilken grad omgivelsene vil påvirke mulighetene for lykkes med ny strategi. Her er det gjennomført en analyse av omgivelsene gjennom Porter`s Five Forces. Resultatet fra analysen viser at de største truslene kommer fra rivalisering innen bransjen. For å få innpass i dette markedet må WGMNS hevde seg blant store erfarne konkurrenter. Mens arbeidet med masteroppgaven har pågått har oljebransjen vært preget av lavt aktivitetsnivå, lav oljepris og etter hvert en nedbemanning i bransjen. Dette har uten tvil vært med på å prege denne oppgaven da konkurransesituasjonen i markedet er blitt mer intens. En ressursbasert analyse kan bidra til forståelse av hvordan WGMNS skal kunne bevare nåværende konkurransefortrinn gjennom en etablering i ny bransje og i dagens vanskelige oljemarked.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;
dc.subjectforretningsstrateginb_NO
dc.subjectressursbasert analysenb_NO
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.titleEn ressursbasert analyse av forretningsstrategi for WGMNSnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record