Ungdom med kjønnsinkongruens i møte med skolehelsetjenesten - en kvalitativ studie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018169Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1305]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragHensikten med denne studien var å undersøke hvordan helsesykepleiere i ungdoms- og videregående skole erfarer arbeidet med ungdom som har kjønnsinkongruens. Målet var å styrke helsesykepleiere i rollen som støttespillere for disse ungdommene. Studien beskriver og fortolker erfaringene helsesykepleierne har i arbeidet med å støtte ungdommene i skolehverdagen, og utfordringer de møter på. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Teoretisk rammeverk er Aaron Antonovsky sin modell om salutogenese. Jeg benyttet semistrukturerte individuelle forskningsintervjuer i datainnsamlingen. Åtte helsesykepleiere med erfaring fra arbeid med ungdom som har kjønnsinkongruens, ble inkludert som informanter. En tematisk analyse av Braun og Clarke ble anvendt, og tre hovedfunn tematisert: 1) Helsesykepleier ivaretar ungdommene med åpenhet og respekt; 2) Helsesykepleier som fasilitator og brobygger; 3) Kunnskap skaper trygghet. Studien konkluderer med at helsesykepleierne strekker seg langt i å ivareta og tilrettelegge for ungdommene. Videre ble det avdekket at det trengs mer kunnskap om kjønns- og seksualitetsmangfold slik at helsesykepleiere kan oppleve større trygghet i rollen som støttespillere.