Show simple item record

dc.contributor.advisorDahl, Berit Misund
dc.contributor.authorStangeland, Ingeborg
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:38Z
dc.date.available2022-09-15T15:51:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111870764:64977083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018169
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan helsesykepleiere i ungdoms- og videregående skole erfarer arbeidet med ungdom som har kjønnsinkongruens. Målet var å styrke helsesykepleiere i rollen som støttespillere for disse ungdommene. Studien beskriver og fortolker erfaringene helsesykepleierne har i arbeidet med å støtte ungdommene i skolehverdagen, og utfordringer de møter på. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Teoretisk rammeverk er Aaron Antonovsky sin modell om salutogenese. Jeg benyttet semistrukturerte individuelle forskningsintervjuer i datainnsamlingen. Åtte helsesykepleiere med erfaring fra arbeid med ungdom som har kjønnsinkongruens, ble inkludert som informanter. En tematisk analyse av Braun og Clarke ble anvendt, og tre hovedfunn tematisert: 1) Helsesykepleier ivaretar ungdommene med åpenhet og respekt; 2) Helsesykepleier som fasilitator og brobygger; 3) Kunnskap skaper trygghet. Studien konkluderer med at helsesykepleierne strekker seg langt i å ivareta og tilrettelegge for ungdommene. Videre ble det avdekket at det trengs mer kunnskap om kjønns- og seksualitetsmangfold slik at helsesykepleiere kan oppleve større trygghet i rollen som støttespillere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUngdom med kjønnsinkongruens i møte med skolehelsetjenesten - en kvalitativ studie
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Show simple item record