dc.description.abstract | Sammendrag
Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan helsesykepleiere i ungdoms- og
videregående skole erfarer arbeidet med ungdom som har kjønnsinkongruens. Målet var
å styrke helsesykepleiere i rollen som støttespillere for disse ungdommene. Studien
beskriver og fortolker erfaringene helsesykepleierne har i arbeidet med å støtte
ungdommene i skolehverdagen, og utfordringer de møter på. Studien har et kvalitativt
forskningsdesign, med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Teoretisk
rammeverk er Aaron Antonovsky sin modell om salutogenese. Jeg benyttet
semistrukturerte individuelle forskningsintervjuer i datainnsamlingen. Åtte
helsesykepleiere med erfaring fra arbeid med ungdom som har kjønnsinkongruens, ble
inkludert som informanter. En tematisk analyse av Braun og Clarke ble anvendt, og tre
hovedfunn tematisert: 1) Helsesykepleier ivaretar ungdommene med åpenhet og
respekt; 2) Helsesykepleier som fasilitator og brobygger; 3) Kunnskap skaper trygghet.
Studien konkluderer med at helsesykepleierne strekker seg langt i å ivareta og
tilrettelegge for ungdommene. Videre ble det avdekket at det trengs mer kunnskap om
kjønns- og seksualitetsmangfold slik at helsesykepleiere kan oppleve større trygghet i
rollen som støttespillere. | |