Fagpersoners erfaringer med recoveryskoler-og kurs -en kvalitativ studie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018183Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1305]
Sammendrag
Foreliggende studie er et delprosjekt i et større evalueringsprosjekt av Recoveryskoler-og kurs, etablert i Norge. Formålet med mitt masterprosjekt er å undersøke hvilken betydning engasjement i Recoveryskoler-og kurs har på hvordan fagpersoner fra tjenestene gir mening til tjenesteutøvelse og rolleforståelse. Studien er forankret i et kvalitativ forskningsdesign-og metode og datainnsamlingen har foregått gjennom to fokusgruppeintervjuer med fagpersoner. Fagpersonene har representert to ulike Recoveryskoler som utvikler og holder recoverykurs.
Med utgangspunkt i samtalene fra fokusgruppeintervjuene har jeg utforsket fagpersoners beskrivelse av erfaringer og opplevd nytteverdi av deres engasjement i Recoveryskoler-og kurs.. Erfaringene som blir belyst i masterstudien viste seg fremtredende i analysen og omhandler likeverd, samskaping, rollen som fagperson, makt, ansvar og nytteverdi. Resultatene representerer en del av fagpersonenes mangfoldige erfaringer tilknyttet Recoveryskoler-og kurs og viser til sentrale dimensjoner i recovery og Recoveryskoler-og kurs.
Fordi Recovery College er et nytt og annerledes tilbud i Norge, er det behov for mer kunnskap om tilbudet. Det foreligger et ønske at recovery og recoveryskoler-og kurs skal prege rus-og psykisk helsetjenester og gjør min studie dagsaktuell. Recoveryskoler-og kurs har hatt betydning for utøvelse av egen faglig praksis og det er beskrevet hvordan fagpersonene overfører kunnskap, elementer og holdninger inn i ordinære tjenester
Gjennom studiens datainnsamling, analyse og diskusjon ser det ut til at det foreligger en ubevisst ambivalens eller rolleforvirring til rollen som fagperson i RC. Ut ifra fagpersonenes beskrivelser ser det ut til at det tidvis kan være utfordrende å forstå hvordan rollen skal utøves og opptre i kursutvikling, kursholding og kursdeltakelse.