Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRobertson, Inger, Eide.
dc.contributor.authorHagen, Annie, Ringnes.
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:47Z
dc.date.available2022-09-15T15:51:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:112120718:21902544
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018183
dc.description.abstractForeliggende studie er et delprosjekt i et større evalueringsprosjekt av Recoveryskoler-og kurs, etablert i Norge. Formålet med mitt masterprosjekt er å undersøke hvilken betydning engasjement i Recoveryskoler-og kurs har på hvordan fagpersoner fra tjenestene gir mening til tjenesteutøvelse og rolleforståelse. Studien er forankret i et kvalitativ forskningsdesign-og metode og datainnsamlingen har foregått gjennom to fokusgruppeintervjuer med fagpersoner. Fagpersonene har representert to ulike Recoveryskoler som utvikler og holder recoverykurs. Med utgangspunkt i samtalene fra fokusgruppeintervjuene har jeg utforsket fagpersoners beskrivelse av erfaringer og opplevd nytteverdi av deres engasjement i Recoveryskoler-og kurs.. Erfaringene som blir belyst i masterstudien viste seg fremtredende i analysen og omhandler likeverd, samskaping, rollen som fagperson, makt, ansvar og nytteverdi. Resultatene representerer en del av fagpersonenes mangfoldige erfaringer tilknyttet Recoveryskoler-og kurs og viser til sentrale dimensjoner i recovery og Recoveryskoler-og kurs. Fordi Recovery College er et nytt og annerledes tilbud i Norge, er det behov for mer kunnskap om tilbudet. Det foreligger et ønske at recovery og recoveryskoler-og kurs skal prege rus-og psykisk helsetjenester og gjør min studie dagsaktuell. Recoveryskoler-og kurs har hatt betydning for utøvelse av egen faglig praksis og det er beskrevet hvordan fagpersonene overfører kunnskap, elementer og holdninger inn i ordinære tjenester Gjennom studiens datainnsamling, analyse og diskusjon ser det ut til at det foreligger en ubevisst ambivalens eller rolleforvirring til rollen som fagperson i RC. Ut ifra fagpersonenes beskrivelser ser det ut til at det tidvis kan være utfordrende å forstå hvordan rollen skal utøves og opptre i kursutvikling, kursholding og kursdeltakelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFagpersoners erfaringer med recoveryskoler-og kurs -en kvalitativ studie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel