Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAeran, Ashish
dc.contributor.advisorSæstad, Håkon Emil Helland
dc.contributor.authorAbazid, Momen Mohammad
dc.date.accessioned2022-09-27T15:51:26Z
dc.date.available2022-09-27T15:51:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:102983723:69193791
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021862
dc.description.abstractDet har i det siste blitt mer fokus på miljø og bærekraft ved prosjektering av bygge- og anleggsprosjekter. I den siste utgaven av håndbok N400 for bruprosjektering, som ble utgitt januar 2022, er det stilt et nytt krav at prosjekterte løsninger skal optimaliseres med hensyn til klimagassutslipp, miljø og bærekraft. En stor del av samferdselskonstruksjoner blir bygd av armert betong, og dette byggematerialet er miljøforurensende. Mengden betong og armering er innbyrdes avhengige, og miljøvennlig optimalisering av betongkonstruksjoner omhandler derfor å finne det mest hensiktsmessige mengdebehovet for betong og armering som system. Målet med oppgaven er å undersøke miljøpåvirkning av forskjellige prosjekterte løsninger av bruoverbygning for ett-spenn betongbru. Undersøkelsen går ut på å finne hensiktsmessig proporsjonering av armering- og betongmengder som er mest gunstig for miljø, og om det er sammenheng mellom økonomisk- og miljømessig prosjektering. Flere bruoverbygninger med varierende tykkelser er modellert for en brulengde på 15 meter. Videre blir nødvendig armerings-mengde for de forskjellige tykkelsene dimensjonert i henhold til krav gitt i relevante håndbøker og standarder, og resultater blir deretter studert og analysert med tanke på klimagassutslipp og kostnader. Resultatene viser at det er best med små betongtykkelser for optimalisering av kostnader uansett type materialer og utslippsfaktorer. Miljømessig optimalisering kan også oppnås med små betongdimensjoner, men det kan være gunstigere med litt tykkere platetykkelser ved bruk av lavkarbonebetong. Environmentally friendly and sustainable designs for building and construction projects are gaining increasing attention. Handbook N400 for bridge designs published in January 2022 sets up a new requirement for minimizing the greenhouse gas emissions and reducing the impact on the environment. Many of the current transport structures are built with reinforced concrete, which utilizes a structural material that produces environmental pollution. The amount of concrete and reinforcement in reinforced concrete structural members is interdependent. In order to optimize the environmental sustainability of these structures, one must first determine the most appropriate proportions of those components as a system. The aim of this study is to investigate the environmental impact of various designed solutions of bridge superstructures for a single-span concrete bridge. The study is based on an evaluation of which concrete reinforcement proportions are most favorable for the environment, and whether there is a connection between economic and environmental design. Several bridge superstructures with varying thicknesses are modeled for a bridge length of 15 meters. Then, the required amount of reinforcement for the different thicknesses is determined in accord with the specified requirements in relevant manuals and standards, in order to satisfy the structural design conditions. Then, the results are studied and analyzed with regard to greenhouse gas emissions and costs.The results confirm that decreasing the concrete thickness is efficient for economical structural design regardless of the type of materials and emission factors. Sustainable design can also be achieved with smaller concrete dimensions, but it may be more favorable with slightly thicker slab thicknesses when using low-carbon concretes.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSustainable design of reinforced concrete slab bridges using CO2 emission optimization.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel