Kunnskapsutvikling i prosjektstyring: En kvalitativ casestudie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3032627Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1451]
Sammendrag
Organisasjoners evne til å utvikle og dele kunnskap blir stadig viktigere for å sikrekonkurransefortrinn. I prosjektorienterte organisasjoner vil dette kreve økt fokus påforbedring og utvikling av eksisterende prosedyrer for å være i stand til å ivareta læring ogerfaringsoverføring i og fra prosjekter. Formålet med forskningen er å kartlegge hvordanlæring og erfaringsoverføring praktiseres i en organisasjon, samt tilknyttede utfordringer, for åidentifisere forbedringstiltak i prosjektstyringen som bidrar til kunnskapsutvikling. Medbakgrunn i dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan kan forbedring avbedriftens prosjektstyring bidra til økt læring og erfaringsoverføring?
Forskningen tar utgangspunkt i Nonaka og Takeuchi sin SECI-modell for kunnskapsutvikling,og Argyris og Schön sin teori om enkelt- og dobbeltkretslæring som teoretisk rammeverk.Kvalitativ caseanalyse ble benyttet som forskningsmetode i studiet. For å besvareproblemstillingen er en stor norsk næringsmiddbedrift benyttet som empirisk grunnlag iforskningsarbeidet, hvor fire prosjekter har blitt analysert. Dybdeintervju og litteraturstudie erbrukt som datainnsamlingsmetoder. Det ble totalt gjennomført ni intervjuer på tvers avprosjektene, med bakgrunn i et semistrukturert intervjuoppsett. Prosjektrelatertdokumentasjon og observasjoner ble brukt til å triangulere funn fra intervjuene.
Teoretiske læringsforhold ble identifisert i flere prosjektelement som indikerer at det ikke ermangel på arenaer for kunnskapsdeling i bedriften. Derimot avdekket studiet utfordringertilknyttet manglende forutsetninger og tilretteleggingen for å ivareta læring ogerfaringsoverføring. Dette begrenser bedriftens evne til å utvikle og dele kunnskap fraprosjekter. Det er blitt identifisert utfordringer knyttet til sosialiseringsprosessen i samtligefunn som medfører at individuell taus kunnskap ikke blir videreformidlet. Basert påhovedfunnene er følgende forbedringsforslag utarbeidet: 1) Systematisk innsamling averfaringer underveis i prosjekt, 2) Tverrfaglige møter dedikert til læring ogerfaringsutveksling, 3) Standardisert mappestruktur for prosjektdokumentasjon, 4) Etableresøkedatabase i eksisterende dokumenthåndteringssystem, 5) Implementere evalueringer i flereprosjektfaser og 6) Kontinuerlig videreutvikling av rammeverket for prosjektstyring.
Forslagene vil bidra til å styrke den dynamiske interaksjonen mellom tilstandene i SECImodellen,samt gjennomføring av enkelt- og dobbeltkretslæring. Dette vil resultere ieffektivisert kunnskapsdeling. Oppgaven konkluderer med at forbedring av bedriftensprosjektstyring vil bidra til økt læring og erfaringsoverføring. The organization's ability to develop and share knowledge is becoming increasingly importantto ensure a competitive advantage. In project-oriented organizations, this will require a greateremphasis on improving and developing existing procedures in order to manage learning andexperience transfer within and between projects. The purpose of the research is to map howlearning and experience transfer are practiced in an organization, as well as the associatedchallenges, in order to identify improvement measures in project governance. Based on this,the following research question was prepared: How can improvement of the company's projectgovernance contribute to increased learning and experience transfer?
The research is based on Nonaka and Takeuchi's SECI model for knowledge creation, andArgyris and Schön's theory of single-loop and double-loop learning as a theoreticalframework. Qualitative case analysis is used as a research method in the study. In order toanswer the research question, a large Norwegian food company was used as an empiricalbasis in the research study, where four projects have been analyzed. Interviews and aliterature review are used as data collection methods. A total of nine interviews wereconducted across the projects, based on a semi-structured interview setup. Project-relateddocumentation and observations were used to triangulate findings from the interviews.
Theoretical learning conditions were identified in several project elements, which indicatesthat the company has no shortage of arenas for knowledge sharing. On the other hand, theresearch reveals challenges associated with a lack of prerequisites and the facilitation oflearning and experience transfer. This limits the company's ability to develop and shareknowledge from projects. Challenges related to the socialization process have been identifiedin all findings, implying that individual tacit knowledge is not conveyed. The followingenhancement proposals have been prepared based on the main findings: 1) Systematiccollection of experiences during projects, 2) Interdisciplinary meetings dedicated to learningand experience exchange, 3) Standardized digital folder structure for project documentation,4) Establish a search database in the existing document management system, 5) Implementevaluations in several project phases, and 6) Continuously improvement of the projectgovernance framework.
The proposals contribute to strengthen the dynamic interactionbetween the conditions in the SECI model, as well as the implementation of single-loop anddouble-loop learning. This Master's thesis concludes that improving the company's projectgovernance will contribute to increased learning and experience transfer.