• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunnskapsutvikling i prosjektstyring: En kvalitativ casestudie

Runestad, Anders
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:106559361:14517866.pdf (1.137Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3032627
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1667]
Abstract
Organisasjoners evne til å utvikle og dele kunnskap blir stadig viktigere for å sikre

konkurransefortrinn. I prosjektorienterte organisasjoner vil dette kreve økt fokus på

forbedring og utvikling av eksisterende prosedyrer for å være i stand til å ivareta læring og

erfaringsoverføring i og fra prosjekter. Formålet med forskningen er å kartlegge hvordan

læring og erfaringsoverføring praktiseres i en organisasjon, samt tilknyttede utfordringer, for å

identifisere forbedringstiltak i prosjektstyringen som bidrar til kunnskapsutvikling. Med

bakgrunn i dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan kan forbedring av

bedriftens prosjektstyring bidra til økt læring og erfaringsoverføring?

Forskningen tar utgangspunkt i Nonaka og Takeuchi sin SECI-modell for kunnskapsutvikling,

og Argyris og Schön sin teori om enkelt- og dobbeltkretslæring som teoretisk rammeverk.

Kvalitativ caseanalyse ble benyttet som forskningsmetode i studiet. For å besvare

problemstillingen er en stor norsk næringsmiddbedrift benyttet som empirisk grunnlag i

forskningsarbeidet, hvor fire prosjekter har blitt analysert. Dybdeintervju og litteraturstudie er

brukt som datainnsamlingsmetoder. Det ble totalt gjennomført ni intervjuer på tvers av

prosjektene, med bakgrunn i et semistrukturert intervjuoppsett. Prosjektrelatert

dokumentasjon og observasjoner ble brukt til å triangulere funn fra intervjuene.

Teoretiske læringsforhold ble identifisert i flere prosjektelement som indikerer at det ikke er

mangel på arenaer for kunnskapsdeling i bedriften. Derimot avdekket studiet utfordringer

tilknyttet manglende forutsetninger og tilretteleggingen for å ivareta læring og

erfaringsoverføring. Dette begrenser bedriftens evne til å utvikle og dele kunnskap fra

prosjekter. Det er blitt identifisert utfordringer knyttet til sosialiseringsprosessen i samtlige

funn som medfører at individuell taus kunnskap ikke blir videreformidlet. Basert på

hovedfunnene er følgende forbedringsforslag utarbeidet: 1) Systematisk innsamling av

erfaringer underveis i prosjekt, 2) Tverrfaglige møter dedikert til læring og

erfaringsutveksling, 3) Standardisert mappestruktur for prosjektdokumentasjon, 4) Etablere

søkedatabase i eksisterende dokumenthåndteringssystem, 5) Implementere evalueringer i flere

prosjektfaser og 6) Kontinuerlig videreutvikling av rammeverket for prosjektstyring.

Forslagene vil bidra til å styrke den dynamiske interaksjonen mellom tilstandene i SECImodellen,

samt gjennomføring av enkelt- og dobbeltkretslæring. Dette vil resultere i

effektivisert kunnskapsdeling. Oppgaven konkluderer med at forbedring av bedriftens

prosjektstyring vil bidra til økt læring og erfaringsoverføring.
 
The organization's ability to develop and share knowledge is becoming increasingly important

to ensure a competitive advantage. In project-oriented organizations, this will require a greater

emphasis on improving and developing existing procedures in order to manage learning and

experience transfer within and between projects. The purpose of the research is to map how

learning and experience transfer are practiced in an organization, as well as the associated

challenges, in order to identify improvement measures in project governance. Based on this,

the following research question was prepared: How can improvement of the company's project

governance contribute to increased learning and experience transfer?

The research is based on Nonaka and Takeuchi's SECI model for knowledge creation, and

Argyris and Schön's theory of single-loop and double-loop learning as a theoretical

framework. Qualitative case analysis is used as a research method in the study. In order to

answer the research question, a large Norwegian food company was used as an empirical

basis in the research study, where four projects have been analyzed. Interviews and a

literature review are used as data collection methods. A total of nine interviews were

conducted across the projects, based on a semi-structured interview setup. Project-related

documentation and observations were used to triangulate findings from the interviews.

Theoretical learning conditions were identified in several project elements, which indicates

that the company has no shortage of arenas for knowledge sharing. On the other hand, the

research reveals challenges associated with a lack of prerequisites and the facilitation of

learning and experience transfer. This limits the company's ability to develop and share

knowledge from projects. Challenges related to the socialization process have been identified

in all findings, implying that individual tacit knowledge is not conveyed. The following

enhancement proposals have been prepared based on the main findings: 1) Systematic

collection of experiences during projects, 2) Interdisciplinary meetings dedicated to learning

and experience exchange, 3) Standardized digital folder structure for project documentation,

4) Establish a search database in the existing document management system, 5) Implement

evaluations in several project phases, and 6) Continuously improvement of the project

governance framework.

The proposals contribute to strengthen the dynamic interaction

between the conditions in the SECI model, as well as the implementation of single-loop and

double-loop learning. This Master's thesis concludes that improving the company's project

governance will contribute to increased learning and experience transfer.
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit