Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrun, Eric Christian
dc.contributor.authorRunestad, Anders
dc.date.accessioned2022-11-17T16:52:53Z
dc.date.available2022-11-17T16:52:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106559361:14517866
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032627
dc.description.abstractOrganisasjoners evne til å utvikle og dele kunnskap blir stadig viktigere for å sikre konkurransefortrinn. I prosjektorienterte organisasjoner vil dette kreve økt fokus på forbedring og utvikling av eksisterende prosedyrer for å være i stand til å ivareta læring og erfaringsoverføring i og fra prosjekter. Formålet med forskningen er å kartlegge hvordan læring og erfaringsoverføring praktiseres i en organisasjon, samt tilknyttede utfordringer, for å identifisere forbedringstiltak i prosjektstyringen som bidrar til kunnskapsutvikling. Med bakgrunn i dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan kan forbedring av bedriftens prosjektstyring bidra til økt læring og erfaringsoverføring? Forskningen tar utgangspunkt i Nonaka og Takeuchi sin SECI-modell for kunnskapsutvikling, og Argyris og Schön sin teori om enkelt- og dobbeltkretslæring som teoretisk rammeverk. Kvalitativ caseanalyse ble benyttet som forskningsmetode i studiet. For å besvare problemstillingen er en stor norsk næringsmiddbedrift benyttet som empirisk grunnlag i forskningsarbeidet, hvor fire prosjekter har blitt analysert. Dybdeintervju og litteraturstudie er brukt som datainnsamlingsmetoder. Det ble totalt gjennomført ni intervjuer på tvers av prosjektene, med bakgrunn i et semistrukturert intervjuoppsett. Prosjektrelatert dokumentasjon og observasjoner ble brukt til å triangulere funn fra intervjuene. Teoretiske læringsforhold ble identifisert i flere prosjektelement som indikerer at det ikke er mangel på arenaer for kunnskapsdeling i bedriften. Derimot avdekket studiet utfordringer tilknyttet manglende forutsetninger og tilretteleggingen for å ivareta læring og erfaringsoverføring. Dette begrenser bedriftens evne til å utvikle og dele kunnskap fra prosjekter. Det er blitt identifisert utfordringer knyttet til sosialiseringsprosessen i samtlige funn som medfører at individuell taus kunnskap ikke blir videreformidlet. Basert på hovedfunnene er følgende forbedringsforslag utarbeidet: 1) Systematisk innsamling av erfaringer underveis i prosjekt, 2) Tverrfaglige møter dedikert til læring og erfaringsutveksling, 3) Standardisert mappestruktur for prosjektdokumentasjon, 4) Etablere søkedatabase i eksisterende dokumenthåndteringssystem, 5) Implementere evalueringer i flere prosjektfaser og 6) Kontinuerlig videreutvikling av rammeverket for prosjektstyring. Forslagene vil bidra til å styrke den dynamiske interaksjonen mellom tilstandene i SECImodellen, samt gjennomføring av enkelt- og dobbeltkretslæring. Dette vil resultere i effektivisert kunnskapsdeling. Oppgaven konkluderer med at forbedring av bedriftens prosjektstyring vil bidra til økt læring og erfaringsoverføring.
dc.description.abstractThe organization's ability to develop and share knowledge is becoming increasingly important to ensure a competitive advantage. In project-oriented organizations, this will require a greater emphasis on improving and developing existing procedures in order to manage learning and experience transfer within and between projects. The purpose of the research is to map how learning and experience transfer are practiced in an organization, as well as the associated challenges, in order to identify improvement measures in project governance. Based on this, the following research question was prepared: How can improvement of the company's project governance contribute to increased learning and experience transfer? The research is based on Nonaka and Takeuchi's SECI model for knowledge creation, and Argyris and Schön's theory of single-loop and double-loop learning as a theoretical framework. Qualitative case analysis is used as a research method in the study. In order to answer the research question, a large Norwegian food company was used as an empirical basis in the research study, where four projects have been analyzed. Interviews and a literature review are used as data collection methods. A total of nine interviews were conducted across the projects, based on a semi-structured interview setup. Project-related documentation and observations were used to triangulate findings from the interviews. Theoretical learning conditions were identified in several project elements, which indicates that the company has no shortage of arenas for knowledge sharing. On the other hand, the research reveals challenges associated with a lack of prerequisites and the facilitation of learning and experience transfer. This limits the company's ability to develop and share knowledge from projects. Challenges related to the socialization process have been identified in all findings, implying that individual tacit knowledge is not conveyed. The following enhancement proposals have been prepared based on the main findings: 1) Systematic collection of experiences during projects, 2) Interdisciplinary meetings dedicated to learning and experience exchange, 3) Standardized digital folder structure for project documentation, 4) Establish a search database in the existing document management system, 5) Implement evaluations in several project phases, and 6) Continuously improvement of the project governance framework. The proposals contribute to strengthen the dynamic interaction between the conditions in the SECI model, as well as the implementation of single-loop and double-loop learning. This Master's thesis concludes that improving the company's project governance will contribute to increased learning and experience transfer.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKunnskapsutvikling i prosjektstyring: En kvalitativ casestudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel