Å formes som prest - en psykososial tilnærming til profesjonell identitet, subjektivitet og kjønn.
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3039107Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Finholt-Pedersen, S. M. (2022). Å formes som prest–en psykososial tilnærming til profesjonell identitet, subjektivitet og kjønn. Tidsskrift for kjønnsforskning, (3-4), 180-193. 10.18261/tfk.46.3.6Sammendrag
I denne artikkelen illustrerer jeg hvordan en psykososial tilnærming (Salling Olesen 2020) som teori og metode girinnganger til å forstå hvordan to teologistudenters utdanningsvalg som prester inngår i deres livshistorier. Ved åundersøke teologistudentenes livshistorier åpner det for tolkninger av hvorledes deres sosialisering til presteskapet erinnleiret i bredere samfunnsmessige prosesser, som moderniseringen av det norske samfunnet og utviklingen av like-stilling. Jeg viser hvordan teologistudentenes kjønnede sosialiserte subjektivitet inngår i deres utvikling av en profe-sjonell identitet som prest