Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEggestad, Olaf
dc.date.accessioned2022-12-30T10:42:54Z
dc.date.available2022-12-30T10:42:54Z
dc.date.created2022-11-14T14:44:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationEggestad, O. (2022). Bokstavens lov og bokstavens ånd: Werktreue på norsk: Robert Riefling som professer ved Norges musikkhøgskole. Studia Musicologica Norvegica, 48(1), 78-97.en_US
dc.identifier.issn0332-5024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040056
dc.description.abstractRobert Riefling (1911–88) ble i 1973 ansatt som NMHs første klaverprofessor. Artikkelen fokuserer på det begrep som utgjør kjernen i hans estetiske holdning og definerer premissene for hans undervisningsgjerning. Rieflings ideer om Werktreue ble formet hovedsakelig i møte med hans tyske hovedimpulser: først studier hos Karl Leimer og deretter mesterklasser hos Edwin Fischer og Wilhelm Kempff. I sin estetiske orientering kommer han til å stå som en typisk eksponent for den tyske, modernistiske mellomkrigsgenerasjonen, som riktignok også rommer motstridende og tilbakeskuende tendenser. Som en av de mest innflytelsesrike normgivere i norsk klaverdiskurs og musikkliv i det hele bidro han også til å spissformulere verdiene i den kultur som tradisjonelt er blitt betegnet som klassisk, og i en tid der ‘klassisk musikk’ fremdeles tronte øverst i samfunnets kulturhierarki – hos både politikere og allmennhet. Foreliggende tekst tar for seg et tematisk utsnitt av et mye større monografisk arbeid om Robert Rieflings pedagogiske og utøvende praksis, samt resepsjonen av ham.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBokstavens lov og bokstavens ånden_US
dc.title.alternativeBokstavens lov og bokstavens ånden_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.source.pagenumber78-97en_US
dc.source.volume48en_US
dc.source.journalStudia Musicologica Norvegicaen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/smn.48.1.7
dc.identifier.cristin2073658
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal