dc.contributor.author | Ohna, Stein Erik Solbø | |
dc.contributor.author | Hillesøy, Siv | |
dc.date.accessioned | 2023-01-04T12:31:26Z | |
dc.date.available | 2023-01-04T12:31:26Z | |
dc.date.created | 2022-09-26T10:37:41Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Ohna, S. E., & Hillesøy, S. (2022). Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap–et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten. Nordisk barnehageforskning, 19(3). | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3040941 | |
dc.description.abstract | Artikkelen redegjør for prosessen med utvikling av design for to tverrfaglige innovasjonsprosjekt i barnehager. Forfatterne tar utgangspunkt i forskning som etterlyser modeller for samarbeid om kompetanseutvikling som bygger på barnehagens og PP-tjenestens behov for kompetanse om inkluderende praksiser i barnehagen. Både nasjonale styringsdokumenter og tidligere forskning peker på at PP-tjenesten i liten grad er en sentral bidragsyter og aktør i barnehagenes arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling. To forskningsspørsmål ligger til grunn for artikkelen: (1) Hvilke behov vektlegger barnehagene og hvordan involveres barnehagenes samarbeidspartnere i planlegging og oppstart av innovasjonsprosjektene? (2) Hvordan reflekterer utformingen av innovasjonsprosjektene betydningen av lokal forankring, engasjement og strategier for utvikling av kompetanse? I artikkelen redegjøres for planlegging og oppstart av de to barnehageprosjektene, og designet diskuteres i lys av tre tema som identifiseres i analysene: Det første temaet handler om lokal selvbestemmelse, det vil si at prosjektet skal ha en sterk forankring i barnehagens behov og at styrer er sentral i utforming av prosjektplanen. Det andre temaet, tilhørighet, handler om å skape engasjement og relasjoner mellom medarbeidere i barnehagen og eksterne samarbeidspartnere. Det tredje temaet, støtte til utvikling av kompetanse, retter oppmerksomheten mot formålet med prosjektet og vilkår for utvikling av kompetanse for inkluderende praksiser. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap - et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten | en_US |
dc.title.alternative | Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap - et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | The author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-18 | en_US |
dc.source.volume | 19 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/nbf.v19.327 | |
dc.identifier.cristin | 2055309 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |