dc.contributor.author | Johansen, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2023-01-10T14:45:22Z | |
dc.date.available | 2023-01-10T14:45:22Z | |
dc.date.created | 2022-12-15T10:55:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Johansen, K. (2022) Gøy og lærerikt, men også vanskelig: Unge, enslige flyktningers perspektiver på deltakerbasert forskning. Fontene forskning, 15 (2), 30-43. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9868 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3042465 | |
dc.description.abstract | Deltakelse er en universell rettighet for alle barn og unge. Både sosialt arbeid og deltakerbasert forskning har deltakelse som kjerneverdi. Vi har imidlertid begrenset kunnskap om hvordan barn og unge med fluktbakgrunn opplever å delta i deltakerbasert forskning. Denne artikkelens utgangspunkt er en kvalitativ studie som involverte unge, enslige flyktninger i utforskningen av problemstillinger knyttet til psykososial helse og deltakelse, hvor forskningsdesignet inkluderte deltakerbasert metodikk. Artikkelen belyser ungdommenes perspektiver på deltakerbasert forskning. Studiens funn viser at det å ta del i sosiale opplevelser, bli lyttet til, dele erfaringer og lære av hverandre bidro til at deltakelsen ble opplevd som verdifull. Samtidig kom deltakerne inn på utfordringer knyttet kommunikasjon, sensitive tema, deltakelse i beslutningstaking og maktesløshet. | en_US |
dc.description.abstract | Participation is a universal right for children and young people, and social work and participatory research share participation as a core value. However, we have limited knowledge of how children and young people with refugee backgrounds experience participating in this research. The point of departure of this article is a qualitative study involving young, unaccompanied refugees, addressing the issues of psychosocial health and participation. The research design included participatory methods. The article highlights the perspectives of young, unaccompanied refugees on participatory research. Findings indicate that participating in enjoyable experiences, being listened to, sharing experiences, and learning from each other contributed to making participation valuable. At the same time, participants addressed challenges related to communication, sensitive topics, participation in decision-making and powerlessness. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | Child and Youth Competence Development | en_US |
dc.subject | deltagende forskningsdesign | en_US |
dc.subject | participatory research design | en_US |
dc.subject | relasjoner | en_US |
dc.subject | relations | en_US |
dc.subject | makt | en_US |
dc.subject | power | en_US |
dc.subject | unge enslige flyktninger | en_US |
dc.subject | young unaccompanied refugees | en_US |
dc.subject | barn og ungdoms deltakelse og kompetanseutvikling | en_US |
dc.subject | flyktninger | en_US |
dc.subject | refugees | en_US |
dc.title | Gøy og lærerikt, men også vanskelig: Unge, enslige flyktningers perspektiver på deltakerbasert forskning | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Sosialt arbeid: 360 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social work: 360 | en_US |
dc.source.pagenumber | 30-43 | en_US |
dc.source.volume | 15 | en_US |
dc.source.journal | Fontene forskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2093564 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |