Fra ensomme svaler til fugler i flokk - skolebaserte praksisplaner som redskap i utvikling av felles forståelse i praksisskolen.
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3047753Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Fauskanger, J., Hanssen, B., & Helgevold, N. (2019). Fra ensomme svaler til fugler i flokk–skolebaserte praksisplaner som redskap i utvikling av felles forståelse i praksisskolen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 13(1), 133-146. 10.23865/up.v13.1940Sammendrag
Praksislærere opplever at de alene har ansvaret for lærerstudenters praksisopplæring, og at praksisskolerektorer mer tar et administrativt enn et faglig ansvar for praksisopplæringen. Med dette som utgangspunkt diskuteres her skolebaserte praksisplaner som redskap i utvikling av felles forståelse av å være praksisskole. Utvikling av de skolebaserte praksisplanene inngikk som en del av en videreutdanning for praksislærere, hvor noen utvalgte begrep ble knyttet til arbeidet med disse planene. Basert på analyse av skriftlige svar på en spørreundersøkelse tyder resultatene på at skolebaserte praksisplaner kan være ett viktig redskap i utvikling av en felles forståelse av det «å være praksisskole».