«Vi kastet elevene ut på dypet før». Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen hos fire norsklærere
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3048288Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Dversnes, G. (2020). «Vi kastet elevene ut på dypet før». Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen hos fire norsklærere. Acta Didactica Norden, 14(1). 10.5617/adno.7897Sammendrag
Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen har historiske røtter tilbake til antikken, men fikk fornyet interesse i Australia på 1980-tallet. I denne artikkelen forteller fire norsklærere fra ungdomsskolen og den videregående skolen hvordan de har tatt i bruk eksempeltekster i skriveopplæringen etter at eksempeltekstbegrepet ble introdusert i den reviderte læreplanen fra 2013 (LK13). Artikkelen undersøker lærernes beretninger i lys av planleggingsmodellen «Sirkelen for undervisning og læring», og den konkluderer med at lærerne i mange tilfeller oppfyller intensjonene bak planleggingsmodellen. Samtidig finnes det et ikke-forløst potensiale ved bruken av eksempeltekster hos de fire lærerne, ettersom ingen av dem konstruerer tekst i fellesskap med elevene sine.