Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKC, Bhupendra Kumar
dc.contributor.authorOhna, Stein Erik
dc.date.accessioned2023-02-16T08:56:24Z
dc.date.available2023-02-16T08:56:24Z
dc.date.created2021-03-24T16:14:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKC, B. K., & Ohna, S. E. S. (2021). Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school. Acta Didactica Norden, 15(1), 8.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051338
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate how preservice teachers reflect on diversity and on teaching pupils from diverse backgrounds. Following a qualitative research design, the empirical data were constructed through focus group interviews with pre-service teachers attending a 4-year initial teacher education programme for compulsory school in Norway. The thematic analysis of focus group interviews yielded three main results, namely differences are individual and considered natural, diversity as a value and challenge, and belief in practice rather than theory. Results suggest that despite their appreciative views towards diversity, the preservice teachers seem to be having a dilemmatic position regarding whether they should treat every pupil the same or differently. Moreover, the results point to the significance of establishing coherence between theory and practice in initial teacher education regarding the preparation of preservice teachers for their work with diverse pupils.en_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan lærerstudenter i den fireårige grunnskolelærerutdanningen reflekterer over mangfold og undervisning av elever som har ulik bakgrunn. Studien er basert på et kvalitativt forskningsdesign, og data er kon-struert ved hjelp av fokusgruppeintervjuer med lærerstudenter i den fireårige grunn-skolelærerutdanningen. Den tematiske analysen ledet fram til tre hovedresultater: Forskjeller er individuelle og forstås som noe naturlig, mangfold som en verdi og utfordring, og vektlegging av praksis heller enn teori. Resultatene viser at til tross for deltakernes verdsetting av mangfold, opplever lærerstudentene dilemma når det gjelder hvordan de skal handle i praksis. Resultatene peker videre på betydningen av å etablere koherens mellom praksis og teori i lærerutdanningen for å forberede lærerstudentene for arbeidet med mangfoldige elevgrupper.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherActa Didactica Nordenen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePreservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory schoolen_US
dc.title.alternativeLærerstudenters refleksjoner over undervisning og mangfold i norsk grunnskoleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber1-21en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.7821
dc.identifier.cristin1900776
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal