Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoel, Trude
dc.contributor.authorTønnessen, Elise Seip
dc.date.accessioned2023-02-16T09:54:48Z
dc.date.available2023-02-16T09:54:48Z
dc.date.created2021-04-27T13:03:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHoel, T., & Tønnessen, E. S. (2021). Litterært engasjement og innlevelse i bildebokapper: En empirisk studie av applesing i barnehagen. Barnelitterært forskningstidsskrift, 12(1), 1-12.en_US
dc.identifier.issn2000-7493
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051404
dc.description.abstractI denne artikkelen settes søkelyset på den litterære opplevelsen når barn leser bildebokapper i små grupper i barnehagen. Vi ser på hvordan det Rosenblatt (1994) kaller estetisk lesemåte kan komme til uttrykk i lesernes engasjement og innlevelse. Vi har gjort et strategisk utvalg av eksempler fra et empirisk materiale med totalt 24 filmer av applesing i barnehager, der barna enkeltvis og som gruppe viser et stort engasjement. Analysen søker å svare på spørsmålet: Hva er det som skaper dette engasjementet blant barna? Og hvordan blir engasjementet ivaretatt i samspill med barnehagelæreren som leder lesingen? I analysen utdyper vi den estetiske lesemåten ved hjelp av Marie-Laure Ryans (2015, 2019) begrepsapparat for digital lesing av litteratur, der hun ser på samspillet mellom innlevelse (immersion), narrativitet og interaktivitet. Innlevelsen kan skje som respons på ulike dimensjoner ved fortellingen: settingen (spatial immersion), historien som utfolder seg i tid (temporal immersion), eller karakterene (emotional immersion). Analysen viser at ulike former for fortellinger har ulikt potensial for innlevelse: Når appen har et kausalt drevet plot, understreker lydsporet spenningen rundt hva som dukker opp på neste bilde. Et mer dvelende plot gir derimot mer rom for at barna kan trykke på skjermen og utforske fortellingsrommet, uten at det forstyrrer historiens gang. Digital lesing tilfører sanseopplevelser i form av multimodale meningsressurser og interaktivitet, som på sitt beste kan samspille med historiens egenart.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLitterært engasjement og innlevelse i bildebokapper: En empirisk studie av applesing i barnehagenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.source.journalBarnelitterært forskningstidsskriften_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.2000-7493-2021-01-02
dc.identifier.cristin1906685
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275576en_US
dc.relation.projectUniversitetet i Stavanger: IN-10986en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 260356en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal