Sykepleierens funksjon på sykehus i møte med barn med nyoppstått diabetes type 1
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056614Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1347]
Sammendrag
Sammendrag
BakgrunnI Norge blir rundt 400 barn under 18 år diagnostisert med diabetes type 1 årlig. Diabetes er enkronisk sykdom som endrer hverdagen til pasienten. Sykdommen krever myeoppmerksomhet og tilrettelegging for å kunne oppnå god egenomsorg.
HensiktHensikten med denne oppgaven er å belyse utfordringer barn og foreldre møter mednydiagnostisert diabetes type 1, samt hvordan sykepleier kan tilrettelegge undervisning ogveiledning på sykehuset for å fremme barnas egenomsorg.
MetodeVi har brukt en integrativ litteraturoversikt som metode i denne oppgaven, og tatt for oss femstudier som vi har analysert og satt opp mot relevant teori. I tillegg presenterer vi egnerefleksjoner og synspunkter for å kunne besvare oppgavens hensikt.
ResultaterResultatene i studiene viser at det er en stor emosjonell belastning for barn og foreldre i detbarnet blir diagnostisert med diabetes type 1. I startfasen er det spesielt utfordrende for helefamilien, ettersom alle må tillære seg mye kunnskap, informasjon og praktiske prosedyrerknyttet til diagnosen. Sykepleierens rolle er avgjørende i møte med pasient og pårørende.Resultatene understreker viktigheten av sykepleierens kunnskap, ferdigheter, pedagogiskkompetanse, omsorgsrolle og evnen til å bygge relasjon med familien. SummaryIn Norway, around 400 children under the age of 18 are diagnosed with type 1 diabetes each year. Diabetes is a chronic disease that changes the daily life of the patient. The disease requires a lot of attention and preparation in order to achieve good self-care.
PurposeThe purpose of this thesis is to shed light on the challenges children and parents face with newly diagnosed type 1 diabetes, as well as how nurses can organize teaching and guidance in the hospital to promote children's self-care.
MethodWe have used an integrative literature review as a method in this thesis, and considered five studies which we have analyzed and set against relevant theory. In addition, we present our own reflections and views in order to be able to answer the purpose of the assignment.
ResultsThe results of the studies show that there is a great emotional burden on children and parents when the child is diagnosed with type 1 diabetes. In the initial phase, it is particularly challenging for the whole family, as everyone has to learn a lot of knowledge, information and practical procedures related to the diagnosis . The nurse's role is crucial when dealing with patients and relatives. The results emphasize the importance of the nurse's knowledge, skills, educational competence, caring role and the ability to build a relationship with the family.