dc.description.abstract | Sammendrag
Bakgrunn
Barn som pasient kan være en utfordring for sykepleiere i deres daglige arbeid fordi barn har
manglende forståelseskunnskaper som gjør at prosedyrer og behandlinger fort blir
skremmende og videre medfører at barn får økt stress og engstelse i slike situasjoner.
Nåværende og framtidige barn har derfor behov for sykepleiere som har kunnskaper om
avledningsteknikker for å gi best mulig sykepleie.
Hensikt
Hensikten med oppgaven min var å belyse hvordan man som sykepleier, ved hjelp av
avledning, kan gi best mulig sykepleie til barn innlagt på sykehus, i prosedyre- og
behandlingssituasjoner.
Metode
Metoden som er benyttet for denne oppgaven, var integrativ litteraturoversikt, kvantitativ
og kvalitativ tilnærming hvor fem artikler ble analysert. Det som utgjorde besvarelsen, var
resultatene fra forskningsartiklene, relevant bakgrunnslitteratur og egne refleksjoner.
Resultater
Resultatene viste at ulike avledningsmetoder hadde en essensiell bidragsytende faktor for å
skape best mulig sykepleie til barn i prosedyre- og behandlingssituasjoner.
Nøkkelord: Sykepleie, sykepleier, barn, avledningsmetoder, foreldre, sykehus | |