Ivaretakelse av barn som pårørende av en forelder med psykisk lidelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056656Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1311]
Sammendrag
BakgrunnSykepleiere møter på utfordringer i ivaretakelsen av barn som pårørende av en forelder med psykisk lidelse, hvorav forelderen er under behandling i psykisk helsevern.
HensiktHensikten med oppgaven er å belyse viktigheten av å ivareta barn som pårørende av en forelder med psykisk lidelse. I den forbindelse ønsker vi å få frem hvilke kunnskaper og ferdigheter sykepleier bør inneha, og videre understreke ledelsens rolle i arbeidet.
MetodeVi har foretatt en litteraturstudie, hvor vi har valgt ut fire empiriske forskningsartikler. Både forskningsartikler, teori og egne refleksjoner utgjør grunnlaget for besvarelsen av vår oppgave.
ResultaterResultatene viser til at barn som er eller har vært pårørende, etterlengtet mer støtte fra helsevesenet. Barna gav uttrykk for at hjelpen var vanskelig å finne, den hang ikke sammen og den kom for sent. Flere satt igjen med ubesvarte spørsmål. Sykepleiers kunnskaper og ferdigheter spiller en stor rolle i arbeidet med barn som pårørende. På den andre siden belyser sykepleiere at det er behov for mer tid, kompetanseheving og klarere rutiner og prosedyrer innen pårørendearbeidet. Slik kan vi se at ledelsen bestemmelser ligger til grunn. BackgroundNurses face challenges in caring for children as next of kin of a parent with a mental disorder, of which the parent is undergoing treatment in mental health care.
PurposeThe purpose of the thesis is to shed light on the importance of looking after children as next of kin of a parent with a mental disorder. In this connection, we want to highlight what knowledge and skills nurses should possess, and further emphasise the role of management in the work.
MethodWe have conducted a literature review, where we have selected four empirical research articles. Research articles, theory and our own reflections form the basis for answering our thesis.
FindingsThe results show that children who are or have been next of kin longed for more support from the health service. The children expressed that help was difficult to find, it was not connected and it came too late. Several were left with unanswered questions. Nurses' knowledge and skills play a major role in working with children as next of kin. On the other hand, nurses highlight the need for more time, competence enhancement and clearer routines and procedures in the work of next of kin. In this way, we can see that management provisions form the basis.