dc.description.abstract | Bakgrunn:
I Norge er det om lag 400 barn under 18 år som diagnostiseres med diabetes type 1 hvert år.
Barn er en pasientgruppe vi ønsker å lære mer om. Vi ønsker videre å fokusere på hvordan vi
gjennom veiledning og undervisning, kan forberede barn på å mestre det nye livet etter
diagnostisering.
Hensikt:
Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om barns erfaringer med nyoppdaget
diabetes type 1 og hvordan sykepleier kan bidra til at barna kan mestre den nye hverdagen.
Metode:
Vi har foretatt en integrativ litteraturstudie og valgt ut fem vitenskapelige forskningsartikler.
Alle artiklene er kvalitative studier som vi har analysert med Friberg sin analysemodell.
Funnene som ble gjort i analysen er koblet opp mot teori og egne refleksjoner.
Resultater:
Resultatene viser til fire hovedfunn knyttet til barns erfaringer ved nyoppdaget diabetes 1. Det
første er viktigheten av god undervisning og veiledning. Andre hovedfunn inkluderer
utfordringene ved å lære å kjenne høyt og lavt blodsukker. I tredje hovedfunn kommer
viktigheten av balanse i foreldres og andre støttepersoners involvering frem, samt viktigheten
av å informere omgangskretsen. Det siste hovedfunnet omhandler at barna følte seg
annerledes og alene.
Nøkkelord:
Diabetes type 1, kronisk sykdom, sykepleier, barn, mestring, veiledning, undervisning. | |